De identiteit van deze man in de met bont gevoerde toga is niet met zekerheid vast te stellen, maar hij werd in het verleden al geïdentificeerd als de Leuvense wetenschapper Gemma Frisius (1508-1555) en meer recent als de Haarlemse auteur en vertaler Cornelis van Beresteyn (1517-1595). Het ziet er in elk geval naar uit dat de geportretteerde een humanist met een gedegen kennis van het Latijn en de Stoïsche filosofie moet zijn, want de inscriptie linksboven en de globe met de vier jaargetijden in zijn hand verwijzen naar de voortdurende verandering.
Specificaties
Titel | Portret van een humanist |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte Error: 83,5 is not a valid BCD value cm Hoogte 104 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Maarten van Heemskerck
|
Inventarisnummer | 1347 (OK) |
Credits | Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en D.G. van Beuningen,1936 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1936 |
Vervaardigingsdatum | in 1545 (c.) |
Inscripties | tekst: op cartouche rechts boven; # * lux.tenebris.rursus/luci.tenebre.fugienti./succedunt.stabilis./res.tibi.nulla.manet. (Het licht verkeert in duisternis, duisternis volgt op het ontvliedend licht, niets blijft voor U standvastig) |
Herkomst | aankoop: Beuningen, D.G. van VAN: Kunsthandel Agnew IN/OP: 1936 TE: Londen VOOR: £ 1.000,- OPM: |
Interne tentoonstellingen |
Van Eyck tot Bruegel (1994) Maarten van Heemskerck - Het oude Rome herleeft / Ancient Rome Relives (2012) De collectie als tijdmachine (2017) |
Onderzoek |
Toon onderzoek ALMA |
Literatuur | F. Winkler, Die altniederländische Malerei. Die Malerei in Belgien und Holland von 1400-1600, Berlin 1924, p. 288; R. Grosshans, Maerten van Heemskerck. Die Gemälde, Berlin 1980, pp. 153-154, cat. 38; J.C. Harrison, The paintings of Maerten van Heemskerck, diss. Ann Arbor 1987, pp. 427-440, cat. 33; F. Lammertse (ed.), Van Eyck to Bruegel, 1400-1550. Dutch and Flemish painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam 1994, pp. 356-359 (tekst Jeroen Giltaij); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 80; P. Hecht, 125 jaar openbaar kunstbezit met steun van de Vereniging Rembrandt, Zwolle 2008, pp. 89-90, fig. 119; O. Savatier Sjohölm & I.M. Veldman, exh. cat. Heemskerck & l'humanisme. Une oeuvre à penser, Rennes (Musée des Beaux-Arts) 2010, p. 84, onder cat. 12; T.-H. Borchert & K. Jonckheere (eds.), Renaissance portraits from the Low Countries, Brussel (Bozar) 2015, cat. 22; I.M. Veldman, 'Artistic innovation in Maarten van Heemskerck's portraits after 1537 and new identifications in the light of his social network,' Oud Holland 134, 2-3 (2021), pp. 101-129, esp. pp. 117-119. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Maarten van Heemskerck
Heemskerk 1498 - Haarlem 1574
Maerten van Heemskerck was van 1527 tot 1529 in de leer bij Jan van Scorel en leerde via hem de Italiaanse kunst al kennen vóór hij in 1532 naar Italië ging...
Bekijk het volledige profiel