:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Wees gegroet zeemeermin

Wees gegroet zeemeermin

Willem Wagenaar (in 1932)

Vraag maar raak

  • Pieter Hildering vroeg

    In 1942 verbleef Wagenaar enige tijd in Cordoba. wat is er bekend van zijn tijd aldaar?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Pieter, dank voor je vraag en je geduld. Ik heb navraag gedaan bij Laurens Vankrevelen, die Willem Wagenaar vanaf 1961 tot aan zijn dood heeft gekend. Vankrevelen heeft hem ook wel gevraagd naar zijn oorlogsjaren, maar geeft aan dat Wagenaar meer expressief in zijn antwoorden was dan informatief. Hij noemde geen precieze feiten. Hij was een dromer en een avonturier, en heeft van alles beleefd, maar wat precies en wanneer, daar ben hij niet achter gekomen.
    Her de Vries, die in 2021 stierf en van wie het museum na diens dood van alles geschonken heeft gekregen (o.a. een grote surrealisme-bibliotheek), schreef een brochure met zijn herinneringen aan Wagenaar. Misschien staat daar wat preciezer in wat Wagenaar beleefd heeft. De schenking is echter nog maar deels gecatalogiseerd, ik kan er nu nog niet bij, maar dat kan met een paar maanden anders zijn. Ik zal hem dan raadplegen. Als je zelf onderzoek wilt doen: de brochure is ook aanwezig in het Centraal Museum Utrecht. Hopelijk heb je hier iets aan. Hartelijke groet, Els

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Wees gegroet zeemeermin
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 30 cm
Breedte 40 cm
Makers Kunstenaar: Willem Wagenaar
Inventarisnummer 4208 (MK)
Credits Aankoop met steun van VriendenLoterij, 2019
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2019
Vervaardigingsdatum in 1932
Herkomst Nalatenschap kunstenaar, Marcel Gieling Kunsthandel
Tentoonstellingen Deurne 1989 De automatische verbeelding – surrealisme in Nederland, Deurne (Gemeentemuseum De Wieger) 19.03.1989 – 28.05.1989 Utrecht 2001 Het surrealistisch universum van Willem Wagenaar (1907-1999), Utrecht (Centraal Museum) 07.04.2001 – 29.07.2001
Externe tentoonstellingen Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Materiaal
Object

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Esmee Postma

Voor Willem Wagenaar was het surrealisme bovenal een mentaliteit: ‘Surrealisme is een levenshouding. Het is niet aan tijd gebonden. Het hele leven is surrealisme. Je moet er alleen oog voor hebben. Een echte surrealist is een voyeur, hij doet niet meer dan observeren’.[1] Als boek- en kunsthandelaar, tentoonstellingsorganisator, docent én kunstenaar paste hij deze leefregel op velerlei wijzen toe. Na zijn afstuderen aan de Groningse kunstacademie Minerva maakt Wagenaar in Parijs kennis met het surrealisme.[2] Direct contact met de protagonisten van de beweging blijft uit, maar bij zijn terugkeer in 1927 naar Nederland neemt hij stapels kunsttijdschriften, affiches en prenten mee. Met deze beginvoorraad opent Wagenaar in 1928, amper 20 jaar oud, aan de Utrechtse Vinkenburgstraat de kunst- en boekhandel Nord. De naam is een verwijzing naar zowel het in dat jaar verschenen affiche voor de Nord-express van A.M. Cassandre als zijn eigen Groningse wortels.[3] Het assortiment omvat schilderkunst, meubels van Gerrit Rietveld, jazzplaten, films, etnografica en het uit Parijs geïmporteerde materiaal. Vooral de avant-garde tijdschriften vinden gretig aftrek bij jonge Utrechtse kunstenaars als J.H. Moesman, Willem van Leusden en Louis Wijmans, die zo de nieuwste ontwikkelingen volgen en kennismaken met het surrealistische gedachtengoed.

In 1933 organiseert Wagenaar, die sinds 1931 ook een kunstzaal is begonnen aan de Nieuwegracht, eenmalig een tentoonstelling in Parijs. Van 3 tot 15 juli 1933 is in Galerie La Grande Masse de ‘Exposition des Oeuvres de W. Wagenaar et quelques autres peintres hollandais’ te zien met naast enkele werken van Moesman, Van Leusden, Wijmans en de psychiatrische patiënt Pieter Terpstra, vier schilderijen, zeven aquarellen en vijf tekeningen van Wagenaar zelf. De brochure maakt melding van een schilderij getiteld La Neireide, mogelijkerwijs gaat het om Wees gegroet zeemeermin. Wagenaars poging internationale ruchtbaarheid aan het Utrechtse surrealisme te geven gaat echter onopgemerkt aan de Parijse surrealisten voorbij.

Deze tentoonstelling is een van de weinige gelegenheden waarbij Wagenaar zich als kunstenaar manifesteert. Tijdens zijn leven treedt hij met zijn eigen beeldend werk slechts bescheiden naar buiten.[4] Toch heeft hij vanaf eind jaren twintig met tussenpozen en tussen andere activiteiten door een veelzijdig oeuvre opgebouwd dat zijn experimenteerlust weerspiegelt. Droombeelden en ongerijmde fantasieën vormen altijd het vertrekpunt van zijn werk, waarin verschillende fasen te onderscheiden zijn. Wagenaars belangstelling voor prehistorische rotstekeningen en mythologie resulteert aanvankelijk in voorstellingen van mythische wezens met een nadruk op een grillige lijnvoering. Dit schilderij van een felroze zeemeermin te midden van een diepblauwe koraalachtige omgeving is daar een goed voorbeeld van. Door het golvende silhouet met wit te accentueren, heeft de kunstenaar haar een engelachtige uitstraling gegeven. Met een vis in de hand en een klaaglijke gezichtsuitdrukking kijkt ze de toeschouwer aan. De spaarzame elementen in deze voorstelling contrasteren met schilderijen vanaf 1933, waarin hij in veel detail allerlei symbolische motieven incorporeert.

Tegenwoordig wordt Wagenaar vooral herinnerd als aanjager van het Utrechtse kunstleven en pleitbezorger van het surrealisme. Hoewel zijn ondernemingen in zakelijk opzicht weinig succesvol zijn en maar korte tijd bestaan, vormen zij een belangrijk trefpunt voor gelijkgestemden.[5] Mede dankzij Nord, de kunstzaal en ook via de in 1934 door Wagenaar opgerichte Utrechtsche Vrije Academie voor Beeldende Kunsten krijgt het surrealisme vaste voet aan de grond in Utrecht.[6]

Noten

[1] B. van Garrel, ‘Gedroomde kijkdozen; Gesprek met Willem Wagenaar, de eerste surrealist van Nederland’, NRC Handelsblad, 9 september 1994. Zie ook Juffermans 1996, p. 131.
[2] Wanneer en voor hoe lang Wagenaar in Parijs verbleef is onbekend. Dick Adelaar vermoedt dat Wagenaar in het najaar van 1927 enkele weken in Parijs doorbracht. Zie Adelaar 2001, z.p.
[3] Juffermans 1996, p. 72.
[4] Tot aan zijn dood bevond zijn oeuvre zich grotendeels in zijn atelier in Amsterdam. Tegenwoordig heeft het Centraal Museum Utrecht de grootste collectie werken van zijn hand.
[5] Nord sloot de deuren in 1934, Kunstzaal W. Wagenaar in 1935.
[6] Juffermans 1996, p. 72. Detailinformatie over de omvang en invloed van de opleiding ontbreekt tot nu toe. Uit een brief van maart 1938 blijkt dat op dat moment 31 leerlingen stonden ingeschreven.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Willem Wagenaar

Groningen 1907 - 1999

Bekijk het volledige profiel