Museum Boijmans Van Beuningen verwierf dit schilderij in 2007 voor de collectie surrealisten. Het is het eerste werk van Tanguy in een openbare collectie in Nederland. Het schilderij van Tanguy maakt deel uit van een serie van twaalf werken die hij schilderde in opdracht van André Breton, de oprichter van de surrealistische beweging. Tanguy kreeg een vast salaris als hij 12 schilderijen per jaar maakte. Deze schilderijen gingen dan naar Breton die ze vervolgens verkocht. Tanguy schilderde er echter maar acht, waarna Breton het contract verbrak. Het schilderij toont een nachtelijk landschap in een verstilde, mysterieuze sfeer, waarin zich diverse schelpachtige en andere organische vormen bevinden. Een nachtelijk landschap is uitzonderlijk binnen het oeuvre van Tanguy.

Specificaties
Titel | Paysage avec nuages roses (Landschap met roze wolken) |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 81 cm Breedte 65 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Yves Tanguy
|
Inventarisnummer | 3577 (MK) |
Credits | Aankoop met steun van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, de BankGiro Loterij, de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, VSBfonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en het Breeman Talle Fonds, alsmede dankzij de steun van tientallen particulieren en bedrijven die via het benefietgaladiner (28 september 2007) middelen ter beschikking hebben gesteld 2007 Purchase with the support of: Museum Boijmans Van Beuningen Foundation, the BankGiro Lottery, the Rembrandt Association, the Mondriaan Fund, the VSBfonds, the Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland and its Breeman Talle Fund, and also with the support of several private persons and businesses who provided funds during a benefit gala dinner (28 september 2007), 2007 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 2007 |
Leeftijd maker | Circa 28 jaar |
Herkomst | Simone Collinet 1928-1956; Galerie Furstenburg, Parijs 1956; René de Montaigu, Parijs 1957; Jaqueline Grammont, Parijs; particuliere collectie, Parijs |
Tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) Collectie - surrealisme (2017) Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013) |
Externe tentoonstellingen |
Dal nulla al sogno (2018) |
Onderzoek | Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen |
Literatuur | Y. Tanguy, K. Sage, A. Breton et al., Yves Tanguy: un recueil de ses œuvres. A Summary of his Works, New York 1963, p. 62, cat.nr. 68 P. Waldberg, Yves Tanguy, Brussel 1977, p. 91 (als Titre inconnu) K. von Maur, Yves Tanguy and Surrealism, Ostfildern-Ruit 2001, p. 58 M. Peyser, Il Divino en de dame. Renilde Hammacher en het surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam 2013, p. 33, afb. 22 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 103 |
Materiaal | |
Object |
Let op: De gegevens van dit object zijn nog niet gecontroleerd.
Neem contact op met een conservator als iets niet lijkt te kloppen.
Entry catalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Auteur: Marijke Peyser
Na zijn dienstjaren trekt Yves Tanguy in 1922 naar Parijs. Hij hernieuwt zijn vriendschap met Jacques Prévert die hij in het leger heeft leren kennen en ontmoet Marcel Duhamel. Prévert zal een bekende dichter en toneelschrijver worden, Duhamel een gevierd schrijver, scenarist, acteur en vertaler, Tanguy een succesvol autodidact schilder. Anno 1922 denkt geen van drieën nog aan schrijven of schilderen. Van 1923 tot 1928 wonen zij in de rue du Château, waar hun appartement al spoedig een ontmoetingsplek voor kunstenaars wordt. Ook de surrealisten voelen zich er thuis. In december 1925 maakt Tanguy kennis met André Breton, een ontmoeting die van grote betekenis is voor Tanguy.[1] Tot aan zijn vertrek naar de Verenigde Staten, in 1939, is Tanguy een van de loyaalste vrienden en medewerkers van Breton. Bretons invloed resulteert in bekendheid tot over de grenzen en schilderijen die tot de top van de surrealistische kunst behoren. In 1927 heeft Tanguy zijn eerste solotentoonstelling in Parijs. Breton schrijft het voorwoord in de catalogus.[2] Het jaar daarop verschijnt Bretons Le surréalisme et la peinture, waarin zes werken van Tanguy staan afgebeeld. Ook wijdt Breton een essay aan de schilder.[3] Tanguy toont werk in Brussel in 1934 en eind 1935 in Los Angeles.[4] In 1936 neemt hij deel aan de tentoonstelling Fantastic Art. Dada, Surrealism in New York.[5]
In 2007 koopt Museum Boijmans Van Beuningen Paysage avec nuages roses uit een particuliere collectie. Hoe bijzonder deze aanwinst is, blijkt wel uit het feit dat er in Nederlandse musea geen schilderijen of werken op papier van de kunstenaar aanwezig zijn. Op dit vroege werk is een nachtelijk landschap weergegeven met een hoge horizon en een diepe voorgrond.[6] Mysterieuze, organische objecten zweven door de ruimte. De golvende aarde wordt aangegeven door sluierachtige witte lijnen die terugkomen in de wolkensluiers. Twee dunne verticalen voorzien van sierlijke pluimen contrasteren met de horizontale verfstroken waaruit het landschap is opgebouwd. Bij het zien van dit doek krijgt de beschouwer het gevoel het landschap van voren en tegelijkertijd van bovenaf te zien.
In de literatuur wordt dit schilderij aangeduid met Titre inconnu of Sans titre.[7] Op één van de stickers op het raamwerk aan de achterkant staat echter: ‘Yves Tanguy 1927’ met daaronder ‘Paysage nuages roses 25F no 418’. Deze aanduiding is waarschijnlijk van één van de voormalige eigenaren van het werk. De titels die Tanguy zelf aan zijn doeken geeft, beschrijven de voorstelling doorgaans niet letterlijk. Vaak zijn ze afkomstig uit het Traité de métapsychique (1922) van de Nobelprijswinnaar Charles Richet. Bij het bedenken van titels werken Breton en Tanguy nauw samen en geregeld baseren zij zich op Richets standaardwerk.[8]
Noten
[1] Parijs/Baden-Baden 1982-1983, p. 185.
[2] Von Maur 2001, p. 216.
[3] Idem, pp. 217-218. Tanguy neemt ook deel aan groepstentoonstellingen van de surrealisten. In oktober 1929 is zijn werk met dat van Jean (Hans) Arp, Salvador Dalí en René Magritte te zien bij Galerie Goemans, Parijs. Zie pp. 242-244 voor alle solo- en groepstentoonstellingen.
[4] Idem, p. 219.
[5] Idem, p. 220.
[6] Traditiegetrouw worden landschappen op liggend formaat en portretten op staand formaat afgebeeld. Tanguy wijkt hier duidelijk vanaf.
[7] Zie Waldberg 1977, p. 91 en Von Maur 2001, p. 58.
[8] Zie archief MBVB, objectmap Yves Tanguy, Paysage avec nuages roses.
Alles over de maker
Yves Tanguy
Parijs 1900 - Woodbury 1955
Yves Tanguy was een autodidact die in 1925 in contact kwam met André Breton en andere surrealistische kunstenaars in Parijs. Al snel ontwikkelde hij zijn eigen...
Bekijk het volledige profiel