:host { --enviso-primary-color: #00BAFF; --enviso-secondary-color: #00BAFF; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
t/m 02 april 2023
Depot Boijmans Van Beuningen

Onderzoek: Unpacking Boijmans. Het koloniale verleden en de collectie

In het depot wordt onderzoek gedaan naar de museumcollectie. Dit gebeurt bijna altijd projectmatig waarbij een team van medewerkers, soms in samenwerking met externen, verantwoordelijk wordt gesteld. Een restaurator kijkt naar de staat van een kunstwerk of voorwerp, een conservator draagt bij aan nieuwe kunsthistorische kennis en een registrar zorgt dat alle informatie over de collectie terug te vinden is. Deze onderzoeksprojecten zijn essentieel voor het museum omdat het tot nieuwe inzichten over de collectie leidt.  Hoe er naar kunst, erfgoed en het verleden gekeken wordt is altijd in verandering, en onderzoek is dan ook nooit echt afgerond.

Bij Unpacking Boijmans wordt actief gewerkt aan een onderzoek. Hierbij wordt gekeken naar de relatie tussen het koloniale en slavernijverleden en de museumcollectie. We nodigen jou als bezoeker ook uit om mee te kijken en te denken. Wat zou jij interessant vinden om te weten? Heb jij nog vragen, suggesties of inzichten die je graag met ons wilt delen?

Unpacking Boijmans is een vervolg op het Rotterdams onderzoek naar het koloniale en slavernijverleden van de stad. De resultaten zijn in drie boeken gepubliceerd in 2020.

Aan de hand van drie wisselende thema’s worden de sporen van het koloniale en slavernijverleden verbonden met kunstwerken en voorwerpen uit de collectie. Elk thema geeft een mogelijke onderzoeksrichting aan. Tijdens een periode van zes maanden wordt in samenwerking met bezoekers en een klankbordgroep bepaald welke inhoudelijke richting het onderzoek krijgt.

Aad Hoogendoorn
Aad Hoogendoorn
Aad Hoogendoorn
Aad Hoogendoorn

Ina Klaassen, directeur Museum Boijmans Van Beuningen: “In het depot wordt de collectie niet alleen goed verzorgd maar ook onderzocht. Met alle objecten onder één dak, allemaal gelijkwaardig opgeslagen, zijn de omstandigheden perfect om die objecten onder de loep te nemen – samen met het publiek. De impact uit het verleden is onder ons, ‘Unpacking Boijmans’ verlegt de focus op onderbelichte kanten van de verzameling die al in huis is. Door Kevin Osepa's film in het depot te tonen gaat die de dialoog aan met de verzameling. We zijn verheugd om dit met het publiek te kunnen delen.” 

Alexandra van Dongen, conservator historische vormgeving Museum Boijmans Van Beuningen: “Het gaat om een erkenning van het koloniale en slavernijverleden, een historisch besef om door te geven aan een nieuwe generatie Rotterdammers. Als moeder van twee Afro-Rotterdamse zoons is dit een heel bijzondere tijd om mee te maken. Het racisme en populisme van nu stamt uit dat verleden, we zijn gevormd door het verleden. Het is prachtig te zien dat het perspectief daarop aan het kantelen is. Ik heb het museum in mijn 36 jaar hier zien veranderen en ben ontzettend blij deze ontwikkeling mee te maken. Met dit onderzoek vullen we de gaten in het verhaal van deze bijzondere collectie.”   

Cathy Jacob, directeur presentaties Museum Boijmans Van Beuningen: We gaan letterlijk in de zaal aan een tafel zitten en werken. We gaan aan bezoekers vragen stellen, bezoekers kunnen ons vragen stellen zodat er een dialoog op gang komt. Op deze manier kunnen we meer verhalen over de objecten verzamelen. Deze manier van werken gaan we trouwens nog veel vaker doen in de toekomst, dus niet alleen binnen dit ene onderzoek.” 

Lopend onderzoek
In het depot wordt onderzoek gedaan naar de museumcollectie. Dit gebeurt bijna altijd projectmatig waarbij een team van medewerkers, soms in samenwerking met externen, verantwoordelijk wordt gesteld. Een restaurator kijkt naar de staat van een kunstwerk of voorwerp, een conservator draagt bij aan nieuwe kunsthistorische kennis en een registrar zorgt dat alle informatie over de collectie terug te vinden is. Deze onderzoeksprojecten zijn essentieel voor het museum omdat het tot nieuwe inzichten over de collectie leidt. Hoe er naar kunst, erfgoed en het verleden gekeken wordt is altijd in verandering, en onderzoek is dan ook nooit echt afgerond. ‘Unpacking Boijmans’ is een vervolg op het Rotterdamse onderzoek naar het koloniale en slavernijverleden van de stad, waaraan Museum Boijmans Van Beuningen heeft bijgedragen. Aan de hand van drie wisselende thema’s worden de sporen van het koloniale en slavernijverleden verbonden met kunstwerken en voorwerpen uit de collectie. Tijdens een periode van zes maanden wordt in samenwerking met bezoekers en een klankbordgroep bepaald langs welke inhoudelijke richtingen het onderzoek vorm gaat krijgen. 

Thema 1

6 oktober 2022 – 5 december 2022

Verschillende collectiestukken dragen de sporen van de koloniale productie, handel en consumptie van suiker, tabak, thee en koffie. De historische productie en het gebruik van deze consumptiegoederen is vaak veel ouder dan het koloniale systeem waarmee deze handelsgoederen op een omvangrijke industriële schaal door middel van dwangarbeid van tot slaaf gemaakte mensen afkomstig uit Afrika en Azië werden geproduceerd. Deze geschiedenis wordt hier ook onderzocht.

Thema 2

6 december 2022 – 6 februari 2023

In de museumcollectie bevinden zich kunstwerken en voorwerpen waarbij de manier van uitbeelden van mensen voorkomt uit koloniale en racistische representaties. Deze negatieve beeldvorming uit zich ook in de afwezigheid en onzichtbaarheid van mensen van kleur of met een niet-Europese herkomst. In de museumcollectie bevinden zich ook kunstwerken en voorwerpen uit de pre-koloniale periode waarop te zien is dat die negatieve beeldvorming nog niet aanwezig was.

Thema 3

7 februari 2023 – 2 april 2023

Vanaf het moment dat het toenmalige ‘Museum Boymans’ in 1849 z’n deuren opende voor het publiek is de verzameling vanuit een bepaalde tijdsgeest tot stand gekomen en tentoongesteld. Die museale geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met het koloniale verleden. Zo verzamelde een kunstmuseum zoals ‘Museum Boymans’ andersoortige kunstobjecten en voorwerpen dan het Museum voor Land- en Volkenkunde (1885), waaraan ook Rotterdamse verzamelaars richting gaven.

Unpacking Boijmans presentaties

Verschillende conservatoren geven een toelichting op het project 'Unpacking Boijmans' in de presentatieruimte A3.09. In deze ruimtes nodigen we bezoekers uit om mee te kijken en denken over een van de lopende trajecten van het museum genaamd ‘Unpacking Boijmans. Sporen van het koloniale en slavernijverleden in de museumcollectie’.

Vrijdag 25 november 2022 | 14:15 - 14:45 | De Conservator Vertelt - Alexandra van Dongen
Woensdag 30 november 2022 | 14:15 - 14:45 | De Conservator Vertelt - Sue-an van der Zijpp
Donderdag 8 december 2022 | 14:15 - 14:45 | De Conservator Vertelt - Peter van der Coelen
Vrijdag 16 december 2022 | 14:15 - 14:45 | De Conservator Vertelt - Alexandra van Dongen

- Tickets: de presentatie is gratis toegankelijk met een geldig entreebewijs
- Aanmelden via de ticketzuil bij binnenkomst