Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
t/m 21 februari 2016

Keramiek, een queeste

In het najaar van 2015 toonde Museum Boijmans Van Beuningen drie verzamelingen keramiek uit de nalatenschappen van de heren Frans Koster & Leen Quist, de heer Ronald Kuipers en de heer Abraham den Blaauwen.

De drie verzamelingen die in de tentoonstelling werden getoond zijn elk zeer verschillend van elkaar. Wat de verzamelingen met elkaar gemeen hebben, is de zoektocht naar perfectie van de verzamelaars in hun collectie. Ieder van hen was op zoek naar de juiste vormen, kleuren en gedachtes waarbij zij geprikkeld werden. 

Ook keramisten zijn - net als deze verzamelaars - op zoek naar perfectie. Door het systematisch onderzoeken van materialen willen de studiokeramisten de perfecte vorm ontwikkelen, waarbij het spel met lijnen en kleuren de vormen benadrukken of juist doorbreken.

In deze tentoonstelling werd een selectie uit de drie verzamelingen getoond die een zoektocht naar perfectie van zowel de keramist verbeeldt als van de verzamelaar die deze werken aankocht. 

 

De verzamelingen

De moderne stukken uit de nalatenschap van Ronald Kuipers (1958-2014) tonen aan dat er naast studiokeramiek ook andere stromingen in de keramiek zich ontwikkelden. Keramisten uit Japan, Frankrijk en Engeland lieten zich inspireren door de schoonheid en het geweld van de natuur en maatschappelijke problemen en laten deze onderwerpen terugkomen in hun werk.

Leen Quist (1942-2014) was - samen met zijn partner Frans Koster (1925-2003) - verzamelaar van 20ste eeuws Europees keramiek. In de begintijd van het verzamelen (eind jaren zeventig van de twintigste eeuw) lag de nadruk op Scandinavisch keramiek. In een later stadium hebben Koster en Quist ook Duits, Nederlands en Engels keramiek verzameld.

Abraham den Blaauwen (1923-2015) is jarenlang werkzaam geweest als directeur van de afdeling Beeldhouwkunst en Kunstnijverheid van het Rijksmuseum. Hij legde een verzameling aan van studiokeramiek, glaswerk en prenten. Hij verzamelde zowel Scandinavisch keramiek als Nederlands, Duits, Engels, Hongaars, Amerikaans en Spaans keramiek. Zijn collectie studiokeramiek kenmerkt zich door de vrijere en meer experimentele vormen.

Fonds

De heren Koster en Quist hebben niet alleen een omvangrijke collectie keramiek nagelaten maar ook een fonds opgericht voor aankopen voor de museumcollectie. De eerste aankoop is ‘Microphone Bouquet’, een werk van de Canadese Corwyn Lund geïnspireerd op het ‘boeket’ van microfoons dat we kennen van persconferenties. Op deze persconferenties wordt vaak slecht nieuws gebracht. Lund wil met zijn werk deze vluchtige momenten van gedeelde tragedie vereeuwigen.