:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De evangelist Johannes

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De evangelist Johannes
Materiaal en techniek Pen en penseel in zwarte inkt, wit gehoogd, op grijsgroen geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 147 mm
Breedte 200 mm
Makers Kunstenaar: Jacopo da Bologna
Vroegere toeschrijving: Jacopo Ripanda
Inventarisnummer I 384 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1490-1530
Inscripties 'XXVI:' (recto, l.b., pen in rode inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Anoniem (L.521a), F.W. Koenigs (L.1023a) beide op verwijderde aanvulling
Herkomst De Clementi (L.521a op verwijderde toevoeging aan de hoek rechtsonder van de recto); kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Noord-Italiaans, begin 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Bologna 1988, pp. 232-233, fig. 13 (r+v)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Het getekende oeuvre van Jacopo da Bologna, een kleinere kunstenaar uit de Emilia, werd pas in 1988 gedefinieerd. Voordien werden zijn tekeningen, en dus ook deze tekening, beschouwd als zijnde van Jacopo Ripanda (midden vijftiende eeuw-na 1517), zijn vermoedelijke leermeester.[1] Faietti en Ebert Schifferer (1988) waren de eersten die in de aan Ripanda toegeschreven tekeningen drie verschillende handen onderscheidden: Jacopo Ripanda, de Meester van de Aanbidding te Lille en Jacopo da Bologna. Een klein deel van die collectie - slechts een tiental bladen - schreven ze toe aan Da Bologna. Ze deden dit op basis van stilistische en thematische overeenkomsten met een restant van een verloren gegaan tekeningenboekje, nu in Lille, dat geannoteerd is met onder andere de tekst ‘Jac pictor d[…] bollogna’ en het jaartal 1516.[2] Tot deze groep rekenden zij niet alleen dit blad maar ook een andere tekening in Rotterdam (I 33).

Zeer vergelijkbaar, zowel in stijl als techniek, met de twee tekeningen van evangelisten op beide zijden van het Rotterdamse blad zijn een compositietekening in Londen en twee dubbelzijdig betekende bladen in Berlijn.[3] Deze zijn alle uitgevoerd in de opvallende chiaroscuro techniek met donkere wassingen en witte hoogsels op een donkere grondering. De twee bladen in Berlijn dragen elk opvallende Romeinse nummers in penseel in rode verf. Deze zijn identiek aan die op het blad in Rotterdam, hetgeen wijst op een gezamenlijke herkomst, mogelijk eenzelfde atelierbestand.[4] Dezelfde rode dekverf is op de keerzijde van het Rotterdamse blad gebruikt, waar de heilige Lucas is afgebeeld die een heiligenvoorstelling op paneel aan het schilderen is, na zijn penseel te hebben gedoopt in het kommetje dat op zijn werktafel staat.

Noten

[1] Faietti en Ebert-Schifferer in: Bologna 1988, resp. pp. 213-236, 237-245.

[2] Musée des Beaux Arts, inv. Pl. 380-397; Bologna 1988, nr. 93, ill.; Elen 1995, nr. 52. De tekeningen op de 13 losse perkamenten folio’s worden, samen met tekeningen in het Louvre (nrs. 94-95), vanwege hun samenhangende thematiek en stijl, als kern van het tekenkunstig oeuvre van Jacopo da Bologna beschouwd.

[3] British Museum, inv. 1887,0722.35; Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. KdZ 4251, 4252.

[4] De bladen in Berlijn zijn genummerd ‘XXIIII’ en ‘XXIX’, dat in Rotterdam ‘XXVI’.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo da Bologna

werkzaam circa 1490 - 1530

Bekijk het volledige profiel