Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
tekening

Vraag maar raak

Er zijn nog geen vragen over dit object gesteld.

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Deze tekening, die ook wel wordt toegeschreven aan Hans Süss von Kulmbach (circa 1480-1522), is gelet op de compositie en de ornamentele omlijsting vermoedelijk een ontwerp voor een glasraam. De dood, uitgebeeld als half-vergaan geraamte, biedt een dame op een kerkhof een zandloper aan, symbool van de vergankelijkheid. Zij is op haar einde voorbereid en put kracht uit het Christelijke geloof, gesymboliseerd door de rozenkrans in haar ineengeslagen handen., Deze tekening, die ook wel wordt toegeschreven aan Hans Süss von Kulmbach (ca 1480-1522), is gelet op de compositie en de decoratieve omlijsting vermoedelijk een ontwerp voor een klein glasraam. De dood biedt een dame op het kerkhof een zandloper aan, symbool van de vergankelijkheid. Zij is op haar einde voorbereid en put kracht uit het christelijk geloof, gesymboliseerd door de rozenkrans in haar handen.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel tekening
Materiaal en techniek Pen en zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 145 mm
Hoogte 163 mm
Makers Tekenaar: Albrecht Dürer
Inventarisnummer MB 249 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van / from the estate of: F.J.O. Boijmans 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Leeftijd maker Onbekend
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
De collectie als tijdmachine (2017)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Duitsland > West-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Neurenberg > Duitsland > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Albrecht Dürer

Neurenberg 1471 - Neurenberg 1528

Albrecht Dürer kreeg zijn eerste lessen van zijn vader, die goudsmid was. Vervolgens ging hij in de leer bij de schilder Michael Wohlgemut. Dürer reisde...

Bekijk het volledige profiel