:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Compositiestudie voor 'De triomf van Sebastiano Venier'

Compositiestudie voor 'De triomf van Sebastiano Venier'

Alessandro Maganza (in circa 1613-1621)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Compositiestudie voor 'De triomf van Sebastiano Venier'
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 279 mm
Breedte 192 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Maganza
Vroegere toeschrijving: El Greco
Inventarisnummer S 20 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1613-1621
Watermerk Vrucht- of bloemknop met twee bladeren (56 x 29 mm, links van het midden, ondersteboven, op P3 van 7P, vH, bijgesneden folio), subtype niet in Briquet of Piccard Online. [zie afb.]
Inscripties 'Jacopo Tintoretto' (op verwijderde montuur, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde montuur)
Herkomst Sir Archibald Alison (1792-1867), Glasgow (in een album); kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence (uit het album, waarschijnlijk door hem gedemonteerd);Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (toegeschreven aan El Greco); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Venetië/Florence 1985, nr. 52; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, pp. 27, 292 onder nr. A 1754 en A 1757 (midden 17de eeuw); Wethey 1962, p. 153 (Venetiaans maniërist); Byam Shaw 1976, onder nr. 840; Byam Shaw 1983, onder nr. 252; Aikema/Meijer 1985, nr. 52, ill.; Parijs 1996, onder nr. 61; Meijer 2017, pp. 262-263, 265, fig. 15 (Alessandro?)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Vicenza > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Alessandro Maganza, 'De triomf van Sebastiano Venier', ca. 1627, olieverf op doek, 408 x 200 cm, Santa Corona, Vicenza. Foto Musei Civici Vicenza - Chiesa di Santa Corona

Na bij zijn vader Giovanni Battista Maganza (ca. 1513‑1586) en aansluitend bij Giovanni Antonio Fasolo (1530‑1572) in zijn geboorteplaats Vicenza in de leer te zijn geweest, bracht Alessandro Maganza vier jaar in Venetië door, waarna hij in 1576 huiswaarts keerde en zich als onafhankelijk kunstenaar vestigde.[1] In Venetië had hij zich vertrouwd gemaakt met het werk van de leidende kunstenaars van die tijd: Tintoretto (1518‑1594), Paolo Veronese (1528‑1588) en Palma Giovane (ca. 1548‑1628). Hun invloed spreekt het sterkst uit zijn tekeningen: veelal snelle, geïnspireerde studies in pen over een ondertekening in zwart krijt. Zijn levendige, vaardige hand van tekenen doet nadrukkelijk denken aan Veronese's compositietekeningen, waar zijn schetsen soms ook voor werden aangezien.

Een aanzienlijke groep tekeningen uit Maganza's nalatenschap bleef bij elkaar en werd op enigerlei moment samengebracht in een verzamelalbum dat in het bezit kwam van Sir Archibald Alison (1757‑1867) in Glasgow.[2] Het album werd een halve eeuw later verworven door de Florentijnse kunsthandelaar Luigi Grassi (1858‑1937), die er vermoedelijk verantwoordelijk voor was dat het werd gedemonteerd.[3] Jammer genoeg werden het oorspronkelijke album en de inhoud ervan nooit gedocumenteerd. De meeste tekeningen kwamen terecht in twee belangrijke Nederlandse collecties, die van Frits Lugt (1884‑1970), nu in de Fondation Custodia in Parijs,[4] en van Franz Koenigs, nu in Rotterdam.[5] De eerste kocht in 1929 van Grassi zeventien bladen die als 'School van Tintoretto' werden aangemerkt, terwijl de laatste in het jaar daarop dertien bladen kocht die aan de Venetiaanse periode van El Greco (1541‑1614) werden toegeschreven.[6] De toeschrijving aan Maganza danken we min of meer aan Tietze/Tietze‑Conrat (1944). Zij vergeleken de stijl van twee tekeningen uit deze groep (S 22 en S 24) met een tekening in de Uffizi met daarop de naam van deze kunstenaar. Zelf bleven ze sceptisch over deze toeschrijving omdat ze de tekeningen niet aan schilderijen door Maganza konden relateren en het merendeel ervan als 'verbonden met schilders uit het midden van de zeventiende eeuw' beschouwden.[7] Desondanks werd de toeschrijving van ten minste één van deze tekeningen door de Amerikaanse verzamelaar Janós Scholz (1903‑1993) overgenomen - hij noteerde de naam van de kunstenaar op het oude onderblad - en voor meerdere tekeningen door Byam Shaw (1967, 1983) bevestigd.[8] Byam Shaw (1983) beschouwde alle dertien tekeningen in Rotterdam als eigenhandig werk van Alessandro, en na grondige bestudering van de tekeningen onderschrijven wij deze zienswijze (zie de afzonderlijke beschrijvingen).[9]

Deze tekening is een compositiestudie voor het schilderij De triomf van Sebastiano Venier, een groot, staand formaat doek dat zich nog altijd aan een zijwand van de Cappella del Rosario in de kerk van Santa Corona in Vicenza (1513‑1621) (afb.) bevindt.[10] Het werk maakte samen met een ander groot schilderij en 32 kleinere plafondschilderingen voor het gewelf van de gedenkkapel deel uit van een ambitieus decoratieproject. Venier (ca. 1496‑1578) was de admiraal van de Serenissima die tijdens de belangrijke zeeslag van Lepanto (1571) de Turkse vloot versloeg en gedurende de laatste twee jaar van zijn leven doge van Venetië was. Rechtsonder in de tekening kijkt hij, geknield voor twee metgezellen, omhoog naar Christus die boven in de wolken tussen twee engelen zit. Linksonder zijn in zwart krijt meerdere gedode vijanden te zien die als enige in de compositie niet in pen en inkt zijn opgewerkt. In het schilderij week Maganza af van zijn prima idea: hij handhaafde de knielende held maar opende diens gevouwen handen om de lauwerkransen te kunnen opvangen die de zwevende engelen hem van bovenaf toewerpen, rangschikte opnieuw de metgezellen achter Venier en voegde aan de groep rond Christus vier heiligen toe. Het gedeelte linksonder in de tekening werd in het schilderij verder uitgewerkt met enkele extra figuren. Te oordelen naar de verkleurde en groezelige vouwlijnen op de verso werd het blad twee keer dubbelgevouwen, vermoedelijk toen Maganza de compositiestudie als vidimus ter goedkeuring aan het bestuur van de Confraternità del Rosario zond, de opdrachtgever van de decoraties. Gezien de verschillen tussen de ontwerptekening en het schilderij gaven de opdrachtgevers deze goedkeuring kennelijk onder voorwaarde dat de schilder enkele wijzigingen boven in de voorstelling aanbracht.

Noten

[1] Voor een verondersteld getekend portret van G.B. Maganza senior, zie inv. I 50 (toegeschreven aan Domenico Tintoretto); voor een recente biografie van Alessandro, zie sub voce.

[2] Een grotere groep tekeningen (123 bladen) door de Maganza's ‑ vader, zoon en kleinzoon ‑ bevond zich vroeger in de collectie Moscardo in Verona, bijeengebracht door graaf Lodovico Moscardo (1611‑1681); zie Aikema/Meijer 1985, p. 71; Meijer 2017, p. 256, n. 19. Misschien kwamen Alisons tekeningen uit de Moscardo-groep, maar omdat hier geen aanwijzingen voor bestaan hebben we dit uit de verwervingsgeschiedenis van de tekeningen weggelaten.

[3] Byam Shaw 1983, dl. 1, p. 263, n. 2. Het album bevond zich al voor 1923 in Grassi's bezit, want in dat jaar verkocht hij één tekening als een werk van Jacopo Tintoretto aan de Albertina in Wenen.

[4] Byam Shaw 1983, nr. 252‑257, 259, pl. 297‑302, 304.

[5] Museum Boijmans Van Beuningen, inv. S 18‑30 (inv. S 23 en S 26 bevinden zich in afwachting van restitutie aan Nederland in het Pushkin Museum in Moskou; Elen 1989, nr. 310, 311; Moskou 1995, nr. 150, 151). Alleen inv. S 30 is geannoteerd met de naam Alison op het oude onderblad en als zodanig aangemerkt in Koenigs' inventarislijst.

[6] Lugt verkocht later vier bladen en ruilde er nog eens vier met andere verzamelaars.

[7] Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 12862 F (niet online); Tietze/Tietze‑Conrat 1944, onder nr. A 1757.

[8] Scholz bezat zelf een groep van meer dan twintig tekeningen door Maganza die hij in 1949 in Zürich had gekocht (Meijer 2017, p. 257, n. 19) en die in 1993 werd verworven door de Pierpont Morgan Library, New York (ze staan allemaal op hun website).

[9] Andrew Robison (e-mail 14-08-2014) beschouwt alleen inv. S 22 en S 24 als werken door Alessandro Maganza, inv. S 27 als vermoedelijk door Giovanni Battista Maganza en inv. S 28 als door geen van beiden. Inv. S 30 wordt door Loisel (2004) beschouwd als een werk van Agostino Carracci, mogelijk gerelateerd aan een van diens schilderijen, maar noch deze connectie, noch deze toeschrijving wordt door ons onderschreven.

[10] Zie Meijer 2017, p. 265, afb. 16; Boschini/De Boer 2008, p. 305, afb. 224. Verrassend genoeg wordt deze tekening niet vermeld in Mason Rinaldi 1999 en Matarrese 2002 (hun verwijzing naar inv. S 20 [respectievelijk p. 215 n. 14 en pp. 60, 77 n. 117] is niet correct: dit had inv. S 28 moeten zijn).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Maganza

Vicenza 1556 - Vicenza 1632

Bekijk het volledige profiel