:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Compositiestudie voor 'Het martelaarschap van de heiligen Petrus en Paulus'

Compositiestudie voor 'Het martelaarschap van de heiligen Petrus en Paulus'

Alessandro Maganza (in circa 1600-1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Compositiestudie voor 'Het martelaarschap van de heiligen Petrus en Paulus'
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 311 mm
Breedte 205 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Maganza
Vroegere toeschrijving: El Greco
Inventarisnummer S 24 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1610
Watermerk Kruisboog (42 x 31 mm, nabij het midden op P5 van 8P, vH, bijgesneden foliovel), gelijkend op Briquet 733 (Reggio Emilia 1595), maar zonder het contramerk, en gelijkend op Piccard Online AT3800-PO-123789 en PPO 9-11-2130 (Arco/Riva di Garda 1593), maar zonder het contramerk 3M+drieblad. Hetzelfde subtype kruisboogwatermerk komt voor in de tekening van Jacopo Tintoretto, MBVB, inv. I 75, en in een tekening van Maganza in de Fondation Custodia, inv. 4191; Byam Shaw 1983, nr. 257, ill. dl. 3, p. 131. In de montuur zit een contramerk Letters IC met een drieblad (48 x 35 mm, op P3 van P9, vH), dat goed zou kunnen behoren tot het tekenvel als andere helft van de originele plano. [zie afb.]
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde montuur)
Herkomst Sir Archibald Alison (1792-1867), Glasgow (in een album); kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence (uit het album, waarschijnlijk door hem gedemonteerd); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (toegeschreven aan El Greco); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, pp. 27, 292 onder nr. 1757 (Maganza?); Wethey 1962, p. 153 (Venetiaans maniërist); Byam Shaw 1976, onder nr. 840; Byam Shaw 1983, onder nr. 252; Parijs 1996, onder nr. 61; Matarrese 2002, pp. 57, 74, 87, fig. 26; Boschini/De Boer 2008, p. 389, fig. 359
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Vicenza > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze compositiestudie door Maganza behoort tot een groep van dertien bladen uit een tekeningenalbum dat in het bezit was van de verzamelaar Sir Archibald Alison (1792‑1867) uit Glasgow en in 1935 met de Collectie Koenigs naar het museum kwam (S 18‑30).[1] De tekening was omschreven als 'Christus aan het kruis genageld',[2] maar is vermoedelijk een studie voor 'il martirio de'Santi Apostoli Pietro, e Paolo', een reeks van dertien schilderijen door Alessandro Maganza, waarvan elf met taferelen uit het martelaarschap van de apostelen.[3] Ze waren bestemd voor het Oratorio Segreto di San Girolamo dat inmiddels verloren is gegaan, maar door Boschini vermeld in zijn gids over de bezienswaardige schilderijen in Vicenza (1676).[4]

In de voorgrond wordt Petrus vastgenageld aan het kruis dat op de grond ligt, terwijl een figuur met een spade een gat graaft. In de achtergrond, die alleen in zwart krijt is weergegeven, is een executie afgebeeld die tot op heden niet als zodanig wordt herkend: een onthoofding van een knielende figuur, mogelijk Paulus, die soms als de dertiende apostel wordt gezien.[5] De twee taferelen zijn in een architectonische setting geplaatst met bovenaan op een trap een staande figuur die vermoedelijk de leiding heeft. Een andere tekening uit de Rotterdamse groep (S 25) is met zekerheid als een voorstudie voor Het martelaarschap van de heilige Jakobus de Meerdere in hetzelfde oratorium geïdentificeerd.

Deze tekening bezit alle kenmerken van Maganza's stijl en werkwijze, waarbij een eerste vluchtige studie in zwart krijt volledig of deels is opgewerkt in pen en inkt, in dit geval alleen de belangrijkste scène in de voorgrond. Dat de tekening voor functionele doeleinden werd gemaakt, blijkt duidelijk uit de per ongeluk gemorste inkt die over twee van de figuren is uitgesmeerd. De schematische weergave van de voeten en gebogen knieën is ook te zien in een tekening van het martelaarschap van de heilige Jakobus in Wenen en in een kleinere kruisiging door Maganza, nu in Parijs.[6]

Noten

[1] Zie voor de verwervingsgeschiedenis de beschrijving van inv. S 20.

[2] Koenigs' getypte inventarislijst.

[3] Boschini 1676, pp. 104‑105 (waarnaar wordt verwezen door Forlani Tempesti 1991).

[4] Ibidem; Boschini/De Boer 2008, pp. 386‑388.

[5] Matarrese 2002, p. 57, verwijst naar deze tekening als een kruisiging van een heilige, 'forse San Pietro (o San Filippo?), I cui martirî vergono entrambi menzionati dal Boschini'. In Matarrese's afbeelding 26 is de achtergrond van de tekening nauwelijks te zien.

[6] Albertina, inv. 24033 recto (Meijer 2017, pp. 257‑258, afb. 6); Fondation Custodia, inv. 4189 (Byam Shaw 1983, nr. 252, pl. 298.)

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Maganza

Vicenza 1556 - Vicenza 1632

Bekijk het volledige profiel