:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Kop van een jongeling

Kop van een jongeling

Anoniem (in circa 1450-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Kop van een jongeling
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 69 mm
Breedte 64 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Francesco di Giorgio Martini
Vroegere toeschrijving: Andrea Mantegna
Inventarisnummer I 499 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1500
Watermerk geen zichtbaar door het montuur
Inscripties ‘Sandro Bottic[ell]i’ (verso, montuur, potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A. Grahl (L.1199) (tweemaal, recto en verso)
Herkomst August Grahl (1791-1868, L.1199), Dresden; zijn veiling, Londen (Sotheby) 27-28.04.1885, lot 32, ill. (Sandro Botticelli, £5/0/0); - ; veiling Geheimrat A. Köster (en anderen), Leipzig (Boerner) 13.11.1924, lot 36, ill. (anonieme Italiaanse meester, 15e eeuw, DM [...] aan Blumenreich); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1924-1930 (school van Andrea Mantegna); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Maud Guichané

Francesco di Giorgio Martini, 'De geboorte van Christus met de heilige Bernardus en Thomas van Aquinas en twee engelen', 1475-1476, tempera en olieverf op paneel, 162 x 163 cm, Siena, Pinacoteca Nazionale

Deze tekening blijft vele vragen oproepen over de maker ervan. Het werk dook voor het eerst op in 1885 in de catalogus voor de veiling van de collectie van de Duitse portretschilder Auguste Grahl (1791‑1868). Daarin werd de studie toegeschreven aan Sandro Botticelli (1445‑1510), wat overeenkomt met de inscriptie achterop het passe-partout dat vermoedelijk uit dezelfde tijd dateert. Toch verschilt dit blad stilistisch sterk van de overgeleverde tekeningen van de Florentijnse meester, wiens gezichten ook meer individualiteit uitdrukken. Franz Koenigs kocht de tekening als een werk uit de school van Mantegna (ca. 1431‑1506).[1] Philip Pouncey opperde in 1962 met enig voorbehoud Francesco di Giorgio Martini (1439‑1502) als mogelijke tekenaar.[2] Het klopt inderdaad dat deze studie van een jongeman nauw aansluit bij de typologie van de jonge engelen in diens schilderijen, met name de engel uiterst rechts in het schilderij De geboorte van Jezus, nu in Siena (afb.).[3] Het ronde jongensachtige gezicht, de kleine mond met de gesloten dikke lippen, het krulhaar en de kraag vertonen echter ook enige overeenkomst met figuren die Benvenuto di Giovanni (1436‑na 1509/1517)[4] schilderde. Dit zou erop kunnen wijzen dat het blad in de tweede helft van de vijftiende eeuw in Siena werd vervaardigd. Maar geen van deze toeschrijvingen is geheel overtuigend.[5] Als de tekening al enige verwantschap vertoont met deze scholen, dan kan het nogal stijve karakter ervan ook op een kopie wijzen.[6]

Noten

[1] In Lütjens ca. 1928‑1935 omschreven als ‘Mantegnaschule’.

[2] Dit wordt bevestigd door Philip Pouncy’s aantekeningen in diens archief die het museum in november 2019 kon inzien dankzij Françoise Devaux.

[3] Siena, Pinacoteca nazionale, inv. 437; zie met name Siena 1993, pp. 314‑316, nr. 61, afb.

[4] Bijvoorbeeld de engel die de lelie vasthoudt, links in Pala Borghesi, 1478, Siena, San Domenicokerk; zie Siena 1993, p. 69, afb. (detail).

[5] Lorenza Melli vermeldt diverse Florentijnse, Siënese en Paduaanse kenmerken, wat het moeilijk maakt om de school te specificeren (correspondentie met de huidige auteur, 2023).

[6] Mondelinge mededeling van Aidan Weston-Lewis en Chris Fischer tijdens een Boijmans‑Getty expert meeting, 2021. Nicolas Schwed was dezelfde mening toegedaan (mondelinge mededeling, 2023). Ik dank hen en Lorenza Melli voor hun kijk op deze kwestie.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker