:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Adam en Eva

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Adam en Eva
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 252 mm
Breedte 143 mm
Makers Vervalsing naar: Jacopo della Quercia
Inventarisnummer I 257 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1850-1899
Inscripties 'Jacopo della Querce' (recto, l.b., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Rossi (L.4091), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Egisto Rossi (vervalser, 1824/25-1899, L.4091), Florence; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Deze tekening draagt rechts boven in de hoek een verzamelaarsmerk in blauwe inkt (L.4091) dat als het merkteken van de Florentijnse verkoper en tekeningenvervalser Egisto Rossi (1824/18251899) is herkend.[1] Waarschijnlijk is dit blad dan ook een vervalste tekening in de stijl van de Siënese beeldhouwer Jacopo della Quercia van wie maar weinig tekeningen bekend zijn.[2] Het onderwerp is vermoedelijk ontleend aan de stenen reliëfs van Adam en Eva die Della Quercia tussen 1425 en 1428 voor de kerk van San Petronio in Bologna maakte. De stijl van tekenen, met slechts enkele lange lijnen in pen in inkt, doet sterk denken aan een tekening in Florence,[3] een blad waar Rossi vermoedelijk bekend mee was. De figuren zijn op de verso in dezelfde hand overgetrokken. 

Noten

[1] Zie Lugt Online: http://www.marquesdecollections.fr/detail.cfm/marque/11605. 

[2] De bekendste voorbeelden zijn studies voor de Fonta Gaia in het Victoria and Albert Museum, Londen, inv. Dyce Dyce 181, en het Metropolitan Museum of Art, New York, inv. 49.141. 

[3] Gallerie degli Uffizi, inv. 43E. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo della Quercia

Siena 1367/1375 - Siena 1438

Bekijk het volledige profiel