:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De gerechtigheid van Trajanus

De gerechtigheid van Trajanus

Toegeschreven aan: Vincenzo Foppa (in circa 1450-1530)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De gerechtigheid van Trajanus
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd, gekwadreerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 351 mm
Breedte 270 mm
Makers Toegeschreven aan: Vincenzo Foppa
Toegeschreven aan: Moretto da Brescia (Alessandro Bonvicino)
Inventarisnummer I 360 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1530
Watermerk weinig doorzicht (vH, 10?P)
Inscripties ‘1564’ (verso, l.b., pen), (verso, r.b., pen in zwarte inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken R. Udney (L.2248), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Robert Udny (1722-1802, L.2248); zijn veiling (Philipe) 04-10.05.1803, waarschijnlijk in lot 302 (Moretto di Brescia, voor BP 0/8/0); Anon. (ster-vormig merk, niet in Lugt); - ; Kunsthandel R.W.P. de Vries jr., Amsterdam; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Alessandro Bonvicino Moretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1929, nr. 243
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1929, nr. 243 (Moretto); Van Schendel 1938, p. 86, fig. 77
Materiaal
Object
Techniek
Doorprikken > Doorgeprikt > Subtractieve techniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Brescia > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Giovanni Maria da Brescia (sculp) en Vincenzo Foppa (inv.), ‘De gerechtigheid van Trajanus’, gravure, 1502, Wenen, Albertina, inv. DG1952/332

Net op het moment dat keizer Trajanus (53-117) Rome verlaat om met zijn leger tegen de Daciërs te strijden, houdt een weduwe hem tegen. Een van zijn soldaten heeft haar kind gedood en ze eist dat de schuldige onmiddellijk wordt veroordeeld. De keizer wil haar aanvankelijk tot na de veldslag laten wachten, maar uiteindelijk overtuigt ze hem met haar smeekbede en stelt hij zijn tocht tot na de berechtiging van de moordenaar uit. Het verhaal komt in verschillende teksten voor maar is vooral bekend geworden door de vertelling van Dante Alighieri (1265-1321). In diens Divina Commedia figureert Trajanus als het goede voorbeeld: aan de zielen in het vagevuur laat hij zien dat nederigheid een deugd is en hoogmoed een zonde (Purgatorio 10, r. 73-96).[1] De tekening toont de vrouw links op de voorgrond, knielend met het dode kind op schoot. Achter haar leunt de schuldige soldaat tegen zijn wapen, terwijl Trajanus zich vanaf zijn paard tot zijn metgezel wendt en naar de vrouw wijst. Op de achtergrond zijn de stadsmuren van Rome te zien.

Het werk werd door Koenigs verworven als een tekening van Moretto da Brescia (ca. 1498-1554), een oude toeschrijving die ook op de achterzijde van het blad is genoteerd.[2] Op basis van een vergelijkbare tekening in Berlijn (ca. 1462-1464) werd de studie in 1962 door Philip Pouncey aan de werkplaats van Vincenzo Foppa (1427-1515/1516) toegeschreven.[3] De Berlijnse tekening wordt als een voorstudie voor een van Foppa’s fresco’s in het Palazzo del Banco Mediceo in Milaan (ca. 1463) beschouwd. De beroemde architect en beeldhouwer Antonio Averlino Filarete (ca. 1400-1465/1469), die het werk met eigen ogen had gezien, beschreef in zijn Trattato di architettura (ca. 1464) dat het fresco met daarin de rechtvaardigheid van keizer Trajanus zich in de loggia links van de hoofdingang bevond.[4] Het gebouw werd aan het einde van de achttiende eeuw afgebroken, waardoor de compositie alleen via de Berlijnse tekening aan ons is overgeleverd.[5] Foppa’s ontwerp was een voorbeeld voor vele vijftiende-eeuwse voorstellingen met de rechtvaardigheid van Trajanus als onderwerp, waaronder een bronzen reliëf in Washington en een gravure uit 1502 van Giovanni Maria da Brescia (afb.).[6] Ook ons blad hoort in dit rijtje thuis, want ondanks de vereenvoudigingen en kleine verschillen is duidelijk dat de houdingen en gebaren van de figuren naar Foppa’s voorbeeld werden gemaakt.[7]

Rogier van der Weydens (1399/1400-1464) beroemde gerechtigheidstaferelen (1439-1450) voor het stadhuis van Brussel tonen een vroegere compositie, waarbij Trajanus de vrouw aankijkt en het lichaam van het dode kind op de grond ligt. De panelen zelf zijn helaas verloren gegaan, maar de voorstelling kennen we nu dankzij een wandtapijt (ca. 1450) dat naar het schilderij werd vervaardigd.[8] Ook deze beeldtraditie had een grote reikwijdte; zowel de anonieme Rotterdamse tekening N 90 is hierop gebaseerd, als de latere prent (1537) van Hans Sebald Beham (1500-1550).[9] Volgens Salvatore Settis komen uiteindelijk alle verbeeldingen van deze legende uit een zogenaamde ‘iconografische reeks’ voort die al veel eerder begon, namelijk met antieke reliëfs waarin een man voor keizer Trajanus te paard knielt.[10]

Het blad is gekwadreerd voor overzetting van de voorstelling naar een ander formaat of medium. De knielende vrouw is daarnaast doorgeprikt om de figuur te kunnen kopiëren; op de achterzijde zijn nog sporen van houtkool zichtbaar die erop wijzen dat dit ook daadwerkelijk werd gedaan. In de loop der eeuwen is de helderheid van de voorstelling enigszins aangetast doordat het hoogwit is geoxideerd en enkele grote vlekken het blad ontsieren.

Noten

[1] Stadter 2014, p. 180. Voor andere bronnen ten aanzien van de legende, zie Settis 1995 en Centanni 2022.

[2] Lütjens ca. 1928-1935.

[3] Staatliche Museen, Kuperstichkabinett, inv. KdZ 5131. Opmerking op oude inventariskaart; correspondentie met Francoise Devaux, november 2019: ‘Philip Pouncey in april 1957: as Foppa, Trajan and the Widow, in museum as Alessandro Moretto, "= ? Foppa studio. I had same idea in 1962.’ Later heeft Carmen Bambach deze suggestie ondersteund.

[4] Jones/Kilpatrick 2007, p. 372; Florence, Biblioteca Nazionale Centrale, Codex Magliabechianus, MS. ii. i. 140, fol. 190v-191r.

[5] Eén fresco uit de serie is bewaard gebleven en bevindt zich nu in Londen, The Wallace Collection, inv. P. 538.   

[6] National Gallery, inv. 1957.14.209, Albertina, inv. DG1952/332. Van het bronzen reliëf zijn meerdere exemplaren bewaard gebleven, waaronder een in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. BK-NM-11709. De gravure komt uit 1502, toen Foppa ook in Brescia was.

[7] Van Schendel 1938, p. 86.

[8] De gerechtigheid van Trajanus en Herkinbald, Zuid-Nederlands, ca. 1450-1460, wol en zijde, 461 x 053 cm, Bern, Bernisches Historisches Museum, inv. 2-5.

[9] Haarlem, Teylers Museum, inv. KG 00642; Bartsch, 82. Een studie in Oxford lijkt een combinatie van de twee composities, Ashmolean Museum, inv. WA1863.615.  

[10] Settis 1995, pp. 39-40. Giacomo Boni stelde als eerste een visuele en niet-tekstuele matrix van de ‘Legende van Trajanus’ voor, zie Boni 1906 en Centanni 2022.  

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Vincenzo Foppa

Bagnolo Mella 1427/1530 - Brescia 1515/1516

Bekijk het volledige profiel