:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Stilleven met muziekinstrumenten, boeken en sculptuur

Stilleven met muziekinstrumenten, boeken en sculptuur

Evaristo Baschenis (in circa 1650)

Vraag maar raak

  • Jacobine Pals vroeg

    Mevrouw, meneer,
    Op de luit, rechts op het schilderij, staat in het stof geschreven D.M. Tassso. Waar staat de naam/het woord voor!
    Met vriendelijke groeten,
    Jacobine Pals

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Jacobine, Dank voor je geduld. je hebt de vraag eerder gesteld en ik heb het antwoord niet kunnen vinden in ons collectie registratiesysteem. Daarom ligt de vraag nu bij onze conservator oude kunst. Je hoort hopelijk snel van me! Hartelijke groet, Els

  • Jacobine Pals vroeg

    Goedemiddag,
    Op het schilderij van Evaristo Baschenis, is een tekst/naam geschreven, het lijkt op D.M. Tasso!
    Kunt u ons hier meer over vertellen, waar staan de letters voor?
    Met vriendelijke groeten Jacobine Pals

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Jacobine, Ik heb je vraag neergelegd bij Ruben Suykerbuyk, onze conservator oude kunst, maar het is juist de vraag waar hij het antwoord zelf niet met zekerheid op weet. De tekst op het papier wijst erop dat het schilderij in opdracht is gemaakt van Giovanni Francesco de conti Guidi Bagni Mantova. Het beeldje is geschilderd naar een St. Sebastiaan van Alessandro Vittoria (1525-1608) waarvan zich ook een exemplaar in het Metropolitan Museum in New York bevindt. De inscriptie “D.M. Tasso” zou de signatuur van een luitmaker zijn, maar in deze vorm wat ongewoon en bovendien is er geen luitmaker met de naam Tasso bekend. Er was een familie Tasso die deel uitmaakte van de culturele elite in Bergamo, maar omdat op het papier een andere opdrachtgever wordt genoemd en het schilderij in het bezit van diens familie bleef tot het museum het in 1964 verwierf, is het onwaarschijnlijk dat de familie uit Bergamo wordt bedoeld. Het meest plausibel lijkt daarom dat de naam verwijst naar de beroemde dichter Torquato Tasso. Zijn werk werd vanaf de late 16de eeuw vaak gebruikt als vertrekpunt voor muziekcomposities (Monteverdi et al.). Zijn naam staat bovendien op de rug van het bovenste boek op de stapel, links achteraan op het schilderij (“Torquatus Tassus”). Hoe de letters “DM” in dat geval geduid moet worden blijft gissen, maar in de middeleeuwen was dat een gebruikelijke afkorting voor “dignum memoria” – i.e., “herinneringswaardig.” Het schilderij zou dus een hommage aan Tasso kunnen zijn. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Hartelijke groet, Els

  • Kim vroeg

    Beste meneer/mevrouw,

    Ik had een vraag over het stilleven met muziekinstrumenten, boeken en sculptuur van Evaristo Baschenis. Wat wilde de kunstenaar van dit schilderij precies uitdrukken met dit schilderij?

    Alvast bedankt.

    Mvg,

    Kim de Koning

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Kim,
    Bedankt voor je vraag! Evaristo Baschenis was een stilleven schilder die vooral muziekinstrumenten gebruikte in zijn gestileerde composities. Waarschijnlijk heeft hij in dit schilderij zijn excellente schilderkunsten goed naar voren willen brengen. De vingerstreep door het stof op de luit verwijst namelijk naar het schilders’ ideaal om zò realistisch te schilderen dat de toeschouwer neigt om het stof van de luit af te vegen.
    Groet,
    Frederieke

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Een opmerkelijk detail is het stof op de luit rechts, waarin met een vinger een streep lijkt te zijn getrokken. Het herinnert aan de opmerking over de virtuositeit van Baschenis in de biografie die Francesco Maria Tassi van hem schreef. Daarin wordt gezegd dat de toeschouwer geneigd is om de objecten aan te raken en het stof weg te vegen.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Stilleven met muziekinstrumenten, boeken en sculptuur
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 124 cm
Hoogte 94 cm
Makers Schilder: Evaristo Baschenis
Inventarisnummer 2688 (OK)
Credits Aankoop 1964
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1964
Vervaardigingsdatum in circa 1650
Signatuur signatuur : rechtsonder op de luit ; Evaristo Baschenis F. Bergomi
Watermerk luittekst : op klankkast luit ; D.M. Tasso tekst: op blad papier; All Ill(ustrissi)mo Sig(no)r Mar. Gio(vanni) Fran(ces)co de co(nti) Guidi Bagni Mantova ( waarschijnlijk verwijzing naar opdrachtgever)
Inscripties luittekst : op klankkast luit ; D.M. Tasso
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Lievelingen (2024)
Externe tentoonstellingen Behind the Curtain. Concealment and Revelation since the Renaissance (2016)
Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020)
Literatuur B. Treffers, G.J. van der Sman & E. Mijnlieff, exh. cat. Italiaanse schilderkunst in Nederlands bezit. Van Titiaan tot Tiepolo, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 1989, pp. 134-135, cat. 72 (tekst Ewoud Mijnlieff); F. Rossi (ed.), exh. cat. Evaristo Baschenis e la natura morta in Europa, Bergamo (Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea) 1996-1997, p. 158, nr. 12 (tekst E. De Pascale); B. Aikema, E. Mijnlieff & B. Treffers (eds.), Italian paintings from the seventeenth and eighteenth centuries in Dutch public collections, Firenze (Centro Di) 1997, pp. 29-30, cat. 8 (tekst Bert Treffers); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 13. O. Lev-er, Still-life as portrait in Early Modern Italy. Baschenis, Bettera, and the painting of cultural identity, Amsterdam 2019, pp. 90, 170-172 en pp. 238-242; E. De Pascale (ed.), exh. cat. Evaristo Baschenis 1617-1677. Le triomphe des instruments de musique dans la peinture du XVIIe siècle, Paris (Galerie Canesso) 2022, p. 40, fig. 26.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Evaristo Baschenis

Bergamo 1617 - Bergamo 1677

Evaristo Baschenis woonde en werkte zijn hele leven in zijn geboorteplaats Bergamo. Hij kwam uit een schildersfamilie maar richte zich aanvankelijk op het...

Bekijk het volledige profiel