:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Heilige Hiëronymus, boete doend

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Vergeleken met de kunst van zijn tijdgenoten is die van Ter Brugghen vaak uitgesproken somber. Zijn jonge mensen zijn vaak lelijke hoeren of soldaten, zijn heiligen berouwvolle zondaars. Bij hem geen vrolijke erotiek of hoop op verlossing, maar een oude man die zichzelf slaat met een steen. Hij was zo goed als vergeten tot hij rond 1950 als de beste Hollandse navolger van Caravaggio werd ontdekt.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Heilige Hiëronymus, boete doend
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 87 cm
Hoogte 110,5 cm
Makers Schilder: Hendrick ter Brugghen
Inventarisnummer 2435 (OK)
Credits Aankoop 1958
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in circa 1625
Signatuur datering : rechts boven ; HTB 1625 ( datum vrijwel onzichtbaar ) signatuur: rechts boven; HTB 1625 (?)
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Literatuur B. Nicolson, Hendrick Terbrugghen, Den Haag 1958, pl. 112; B. Nicolson, ‘De Heilige Hieronymus van Hendrick Terbrugghen,’ Bulletin Museum Boymans-van Beuningen 9 (1958), pp. 86-91; B. Nicolson, 'Second thoughts about Terbrugghen,' Burlington Magazine 102, 692 (1960), pp. 465-473, op p. 466; B. Nicolson, Caravaggism in Europe, 3 vols., Turijn 1989, vol. 1, p. 191; J. Giltaij et al., exh. cat. The Boymans Masterpieces exhibition, Tokyo (Sezon Museum of Art), Kochi (The Museum of Art) & Osaka (Daimaru Museum) 1993-1994, p. 185, cat. 8 (tekst Friso Lammertse); C.B. Scallen, 'Rembrandt's reformation of a Catholic subject. The penitent and repentant Saint Jerome,' Sixteenth Century Journal 30, 1 (1999), pp. 71-88, op pp. 83-84 en fig. 5; L.J. Slatkes & W. Franits, The paintings of Hendrick ter Brugghen. Catalogue raisonné, Amsterdam 2007, pp. 120-121, cat. A31.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Hendrick ter Brugghen

Den Haag 1588 - Utrecht 1629

Nieuwe onderzoeken hebben aangetoond dat Hendrick Terbrugghen niet, zoals tot nu toe werd aangenomen, in Deventer maar in Utrecht of Den Haag is geboren. Zijn...

Bekijk het volledige profiel