Dit schilderij is een portret van de vermogende Augsburger koopman bankier Hans Höchstätter. Dat is te zien aan het familiewapen rechts boven en de initialen H.H. links boven. Het viooltje in zijn hand is een liefdessymbool, evenals het in lussengedraaide koord dat zijn initialen verbindt: een zogenaamde liefdesknoop. Waarschijnlijk heeft hij het paneel als verlovingsportret laten schilderen.
Specificaties
Titel | Portret van Hans Höchstätter |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 21,7 cm Hoogte 33,5 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Thoman Burgkmair
Vroegere toeschrijving: Anoniem |
Inventarisnummer | 2289 (OK) |
Credits | Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (voormalige collectie Koenigs), 1948 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1948 |
Vervaardigingsdatum | in 1495 - 1500 |
Inscripties | initialen: links boven; HH |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) |
Literatuur | Duitse schilderkunst 16de en 17de eeuw. Acht werken uit de collectie, p. 4; Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 22 (als "Beneden-Rijn (?) ca. 1497"); J. Chapuis & M. Faries, Duitse en Franse schilderijen, vijftiende en zestiende eeuw, Rotterdam 1995, pp. 38-43, cat. 4 (als toegeschreven aan Thoman Burgkmair); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 16 (als "Beneden-Rijn ca. 1497"). |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Duitsland > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Thoman Burgkmair
Augsburg 1444 - Augsburg 1523
Thoman Burgkmair was een tijdgenoot van Albrecht Dürer. Burgkmair had goede contacten met verschillende uitgevers van prenten, voor wie hij houtsnedes maakte....
Bekijk het volledige profiel