Het portret van deze jonge geestelijke toont ons de hoge kwaliteit van Rubens' portretkunst. Op grond van de stilistische kenmerken, voornamelijk de grote plasticiteit, kan het werk omstreeks 1615 gedateerd worden. De identificatie levert enige problemen op. Voorgesteld is volgens sommigen Gaspard Rinckens, de 21ste prior van het klooster van de Geschoeide Karmelieten te Antwerpen. Rinckens, wiens klooster tegenover Rubens' huis aan de Wapper was gelegen, interesseerde zich vooral voor de geschiedenis van zijn orde en zette zich in voor de zieken tijdens een pestepidemie. De vraag daarbij is waarom Rinckens die pas in 1622 prior zou worden, al in 1615 door Rubens geportretteerd zou worden.
, De Antwerpse schilder Anthonie van Dijck schilderde dit meesterwerk toen hij ongeveer 20 jaar oud was. Rubens' beste leerling geeft hier blijk van een verbazende virtuositeit. In dit toonbeeld van de Vlaamse Barok domineert de monumentale en expressieve figuur van de Heilige Hieronymus, die herkenbaar is aan zijn rode mantel en de leeuw. Deze slapende leeuw is overigens letterlijk aan een tekening van Rubens ontleend. Net als zijn leermeester Rubens had Anthonie van Dyck al op jonge leeftijd een eigen werkplaats met enkele assistenten. Van dit schilderij van de Heilige Hieronymus maakte hij met hulp van zijn assistenten een tweede versie. Dit schilderij bevindt zich in de collectie van het Nationalmuseum Stockholm.
Specificaties
Titel | Portret van een Karmeliet (Gaspar Rinckens?) |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 29 cm Hoogte 41 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Peter Paul Rubens
|
Inventarisnummer | 1739 (OK) |
Credits | Aankoop met steun van D.G. van Beuningen, 1925 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1925 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1615 |
Interne tentoonstellingen |
Petrus Paulus Rubens in het Museum Boijmans (1933) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019) |
Literatuur | E. Haverkamp Begemann, 'Rubens' Portrait of a Carmelite Monk in Rotterdam,' Jaarboek Koninklijjk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (1980), pp. 227-231; H. Vlieghe, Rubens. Portraits of identified sitters painted in Antwerp (Corpus Rubenianum Ludwig Burchard XIX, 2), London & Oxford 1987, p. 148, cat. 130; N. De Poorter, G. Jansen en J. Giltaij, Rubens en zijn tijd, Rotterdam 1990, pp. 72-73, cat. 19 (tekst Nora De Poorter); S. Alsteens & A. Eaker, exh. cat. Van Dyck. The anatomy of portraiture, New York (The Frick Collection) 2016, p. 73. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Peter Paul Rubens
Siegen 1577 - Antwerpen 1640
De Antwerpse schilder Pieter Paul Rubens werd al op jonge leeftijd aangesteld als hofschilder van de hertog van Mantua in Italiƫ. In 1603 reisde hij naar...
Bekijk het volledige profiel