Het Evangelie van Johannes is de vierde en laatste in het Nieuwe Testament. Op het papier hier afgebeeld staat in het Latijn geschreven: 'In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God'. Met deze beginregels begint Johannes zijn Evangelie. De duivel probeert echter hem hier verder schrijven onmogelijk te maken door het stelen van zijn inktkoker.
Johannes, het Evangelie schrijvend
Toegeschreven aan: Meester van de Legende van de Heilige Lucia (in 1475-1500)
Specificaties
Titel | Johannes, het Evangelie schrijvend |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij (recto)
> Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 65 cm Hoogte 69,8 cm |
---|---|
Makers |
Toegeschreven aan:
Meester van de Legende van de Heilige Lucia
Omgeving van: Dieric Bouts Vroegere toeschrijving: Anoniem |
Inventarisnummer | 1083 recto (OK) |
Credits | Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1847 |
Vervaardigingsdatum | in 1475-1500 |
Inscripties | opschrift: voorzijde; In principio er..ve/rbum et verbu erat/ apud deu (?) et deus/ erat verbu |
Verzamelaar | F.J.O. Boijmans |
Interne tentoonstellingen |
Van Eyck tot Bruegel (1994) De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
Nederlandsche Kunst van de XVde en XVIde eeuw (1945) Dieric Bouts. Tussen Hemel en Aarde (2023) |
Onderzoek |
Toon onderzoek ALMA |
Literatuur | L. Viardot, Les musées d’Angleterre, de Belgique, de Hollande et de Russie, Paris 1852, p. 218 (als Hemling); L. Viardot, Les musées d’Angleterre, de Belgique, de Hollande et de Russie, Paris 1860, p. 246 (als Rogier Van der Weyden); F.D. Obreen, Beschrijving der schilderijen en beeldhouwwerken in het museum te Rotterdam gesticht door Mr. F. J. O. Boymans, Rotterdam 1880, no. 338 (als Dirk Bouts); K. Voll, Die Altniederländische Malerei von Jan van Eyck bis Memling. Ein entwicklungs-geschichtlicher Versuch, Leipzig 1906, pp. 116-117 (als navolger van Dirk Bouts); F. Winkler, Die Altniederländische Malerei, Berlin 1924, p. 99 (als Dirk Bouts); H. Fierens-Gevaert & P. Fierens, Histoire de la peinture flamande des origines à la fin du XVe siècle. La Maturité de l’Art Flamand, Paris et Bruxelles, 1929, p. 18 (als Dirk Bouts); M.J. Friedländer, Altniederländische Malerei, III, nr. 6 (als Dirk Bouts); O. Pächt, 'Review of M.J. Friedländer, Dierik Bouts-Joos Van Ghent,' Kritische Berichte zur Kunstgeschichtlichen Literatur 1 (1927-1928), pp. 42-45, op p. 44 (als navolger van Dirk Bouts, c. 1500); L. Baldass, 'Die Entwicklung der Dirk Bouts: einde stilgeschichtliche Untersuchung,' Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien NF 6 (1932), pp. 77-114, op p. 112 (als niet van Bouts); W. Schöne, Dieric Bouts und seine Schule, Berlin & Leipzig 1938, p. 50 (als “Meister des Rotterdamer Johannes auf Patmos”); L. van Puyvelde, Die alten Flämischen Meister, Amsterdam (Meulenhoff & Co.) 1941, p. 31 en pl. 47 (als Dirk Bouts); M.J. Schretlen, Dirck Bouts, Amsterdam 1946, p. 24 (als Dirk Bouts); L. Van Puyvelde, Les Primitifs Flamands, Brussel 1947, p. 22 (als Dirk Bouts); exh. cat. Dieric Bouts, Brussel & Delft 1957-1958, cat. no. 69, p. 156 (entry door F. Baudouin; als navolger van Dirk Bouts); M.J. Friedländer, Early Netherlandish Painting, III. Dieric Bouts and Joos van Gent, Leiden & Brussel 1968, p. 60, nr. 6 (als Dirk Bouts); J.G. van Gelder, 'Der Teufel stiehlt das Tintenfass,' Kunsthistorische Forshungen: Otto Pächt zu seinem 70. Geburtstag, Salzburg 1972, pp. 173-188; A.P. de Mirimonde, 'Le symbolisme du rocher et de la source chez Joos van Cleeve, Dirk Bouts, Memling, Patinir, C. van den Broek, Sustris et Paul Bril,' Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen 1974, pp. 73-100, op pp. 81-82; D. De Vos, 'Nieuwe toeschrijvingen aan de Meester van de Lucialegende, alias de Meester van de Rotterdamse Johannes op Patmos,' Oud Holland 90, 3 (1976), pp. 137-161 (als Meester van de Lucialegende); A. Châtelet, Les primitifs Hollandais, Freiburg 1980, pp. 81 (fig. 70) en 214, nr. 57 (als “Master of the Taking of Christ”); A.M. Roberts, The Master of the Legend of Saint Lucy: a catalogue and critical essay, unpublished PhD dissertation, University of Pennsylvania 1982, pp. 6, 8, 14, 16-20, 23, 26, 33, 40-41, 49, 88-91, 128, 130, 153, 193 en 244-245, cat. 26 (als Meester van de Legende van de Heilige Lucia, ca. 1490); F. Lammertse (ed.), Van Eyck to Bruegel, 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Gent (Snoeck-Ducaju & Zoon) 1994, pp. 56-59 (tekst Jeroen Giltaij) (als circle of Dirk Bouts); D. Martens, 'Der Brügger Meister der Lucialegende. Bilanz der Forschungen und neue Hypothesen,' in Die Kunstbeziehungen Estlands mit den Niederlanden in den 15.–17. Jahrhunderten. Der Marienaltar des Meisters der Lucialegende 500 Jahre in Tallinn. Konferenz 25–26 September, 1995, Tallinn 2000, pp. 59-96, [o.a.] op p. 65 (als Meester van de Legende van de Heilige Lucia); J. Koldeweij, P. Vandenbroeck en B. Vermet, exh. cat. Jheronimus Bosch. Alle schilderijen en tekeningen, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 2001, nr. 3.17, p. 213 (als omgeving Dirk Bouts); C. Périer-d'Ieteren, Thierry Bouts. L’oeuvre Complet, Brussel 2005, p. 368, B8 ("entourage du Maître de la Légende de sainte Lucie"); S. Zdanov, Le Maître de la Légende de sainte Lucie. Révision critique de son catalogue de peintures, unpublished MA dissertation, Brussels, Université Libre, 2010, pp. 67-70 cat. A21 (als Meester van de Legende van de Heilige Lucia, ca. 1470-1480); S. Zdanov, 'Assimilation et interprétation du style de Dirk Bouts dans l’œuvre du Maître de la Légende de sainte Lucie,' Annales d'histoire de l'art et d'archéologie 34 (2012), pp. 31-49, op pp. 35-36, fig. 2, p. 39 en p. 44 (als Meester van de Legende van de Heilige Lucia); S. Zdanov, 'Quelle identité pour le Maître de la Légende de sainte Lucie? Révision des hypothèses et proposition d’identification,' Koregos 76 (2023) (als Meester van de Legende van de Heilige Lucia); S. Nab, The Master of the Legend of Saint Lucy. Technical studies, unpublished Research Master dissertation, Utrecht University 2024, pp. 342-346, cat. D2 (als Doubted attribution). |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje