:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Anaglyfe schouw

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Anaglyfe schouw
Materiaal en techniek Facsimile, kunstleer , offset op papier , karton , kunststof
Objectsoort
Facsimile > Reproductie > Afgeleid object > Kunstvoorwerp
Prent > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Lengte 30,5 cm
Breedte 24,5 cm
Diepte 3,5 cm
Makers Graficus: Marcel Duchamp
Inventarisnummer MB 1996/2 (MK)
Credits Aankoop 1996
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1996
Vervaardigingsdatum in 1995
Signatuur brochure, genummerd en gesigneerd: Teeny Duchamp: april 1995, 43/100 brochure, signatuur, gedrukt: Marcel Duchamp
Herkomst Galerie A, Amsterdam 1996
Tentoonstellingen Marcel Duchamp: 66 Creative Years, Milaan (Galleria Schwarz) 12.12.1972 – 28.02.1973 Marcel Duchamp, Philadelphia (Philadelphia Museum of Art) 22.09.1973 – 11.11.1973, New York (The Museum of Modern Art) 03.12.1973 – 10.02.1974, Chicago (The Art Institute of Chicago) 09.03.1974 – 21.04.1974 L’Oeuvre de Marcel Duchamp, Parijs (Centre Pompidou, Musée national d’art moderne) 31.01.1977 – 02.05.1977
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur A. D’Harnoncourt, K. McShine, Marcel Duchamp, tent.cat. New York (The Museum of Modern Art), Philadelphia (Philadelphia Museum of Art), 1973, p. 317, cat.nr. 192 F.M. Naumann, Marcel Duchamp: the Art of Making Art in the Age of Mechanical Reproduction: an Exhibition Catalogue, tent.cat. New York (Achim Moeller Fine Art), 1999 p. 282 A. Schwarz, The Complete Works of Marcel Duchamp, New York 2000, pp. 233, 266, 892-893, cat.nr. 662 K. von Berswordt-Wallrabe, Marcel Duchamp: Die Schweriner Sammlung, Schwerin 2003, p. 278 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 52
Materiaal
Object
Techniek
Offsetdruk > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

Voorzijde 'Cheminée anaglyphe'

Een van de laatste werken die Marcel Duchamp zou maken is een stereometrische tekening van een schouw. Het plan was om die tekening te gebruiken voor de luxe-uitgave van de Franse vertaling van de oeuvrecatalogus door Arturo Schwarz die voor 1969 gepland stond. Vanwege Duchamps overlijden in 1968 vindt die Franse uitgave geen doorgang. Over de tekening schreef Duchamp circa 1968 aan Schwarz: ‘Ik heb bedacht om een anaglyfe tekening te maken (rood en groen) naar aanleiding van een Spaanse schouw, waarvan ik een schets heb gemaakt in drie dimensies voor de metselaar die deze schouw in ons nieuwe zomerhuis aan het maken is. Deze handgemaakte anaglyf moet een driedimensionaal effect opleveren als je hem bekijkt door een bril met een rood en groen filter.’[1]
           
De uitgave van Cheminée anaglyphe komt tenslotte tot stand als bijlage bij de luxe-editie van de catalogus bij de tentoonstelling Marcel Duchamp: Rrose Sélavy in Galerie Ronny Van de Velde in Antwerpen in 1991. Hierbij is ook een exemplaar gevoegd van de publicatie Les anaglyphes géometriques van Henry Vuibert uit 1912 dat voor Duchamp destijds een inspiratiebron vormde. Museum Boijmans Van Beuningen bezit een facsimile uitgave uit 1995 zonder het boek van Vuibert, maar voorzien van een gesigneerde en genummerde brochure van de uitgever Fall Edition, met een tekst over de totstandkoming van het werk en met illustraties van de schetsen.
           
Duchamps plan voor het creëren van een driedimensionaal effect herinnert aan eerdere werken. In 1917 had hij op een stereofoto van een zeegezicht een piramide en het spiegelbeeld daarvan getekend. Bekeken met een stereoscoop lijkt die piramide boven de zee te zweven. Samen met Man Ray maakte Duchamp in 1924 de film Anémic Cinéma, waarin ronddraaiende schijven voorzien van spiraalvormige patronen een effect van diepte creëren. Deze experimenten maakten toen deel uit van de wens, die hij deelde met Man Ray en Francis Picabia, om nieuwe vormen van kunst te vinden buiten de schilderkunst. 

Noten

[1] Schwarz 2000, p. 892.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel