:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Tobit en Anna

Vraag maar raak

  • ester vroeg

    Waarom zijn de meeste schilderijen zo donker?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Ester,
    Er is soms sprake van vernis die is verdonkerd, er is soms ook sprake van verf die is verdonkerd maar vaak zijn schilderijen ook van zichzelf donker.
    Met groet,
    Christel van Hees
    Hoofd Conservering en restauratie

  • Willem vroeg

    Waarom niet Tobias en Anna, zoals op zaal aangegeven?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Willem, in de tijd dat het schilderij werd gemaakt was Tobias de gebruikelijke benaming, maar tegenwoordig hebben we het over Tobit, en zijn zoon Tobias. De benaming is duidelijk niet consequent doorgevoerd in de teksten op zaal en de online teksten. Dank voor deze opmerkzaamheid! Hartelijke groeten, Rianne Schoonderbeek

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Tobit en Anna
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 54 cm
Hoogte Error: 40,3 is not a valid BCD value cm
Makers Schilder: Rembrandt van Rijn
Vroegere toeschrijving: Barent Fabritius
Inventarisnummer VdV 65
Credits Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1972
Vervaardigingsdatum in 1659
Signatuur datering : links onder ; Rembrandt f. 1659 (door een latere hand) signatuur: links onder; # * Rembrandt f. 1659 (door een latere hand)
Verzamelaar Willem van der Vorm
Interne tentoonstellingen De verzameling Willem van der Vorm. Schilderijen van Hollandse en Franse meesters uit de 17e en 19e eeuw (1950)
Tobit en Anna - De discussie omtrent 'de nieuwe Rembrandt' (2012)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Rembrandt: Dark Tonalities, Washi, Chiaroscuro (2011)
Literatuur J. Giltaij, De verzameling van de Stichting Willem van der Vorm in het Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam, Rotterdam 1994, pp. 138-141, cat. 30 (als Barent Fabritius (?)); J. Giltaij, Het grote Rembrandt boek. Alle 684 schilderijen, Zwolle 2022, p. 388, nr. 559 (als “School van Rembrandt”).
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Rembrandt van Rijn

Leiden 1606 - Amsterdam 1669

Rembrandt van Rijn werd in Leiden geboren. Na zijn leerperiode bij onder anderen de schilder Pieter Lastman in Amsterdam startte hij een werkplaats in Leiden....

Bekijk het volledige profiel