Het belangrijkste voorwerp op het schilderij is de zilveren kandelaar, vermoedelijk een product van de Londense zilversmid Anthony Nelme uit de jaren 1693 1694. De zojuist gedoofde kaars is een veel gebruikt vanitas symbool: zoals een kaars onherroepelijk opbrandt, zo zal ook aan ieder mensenleven een einde komen.

Specificaties
Titel | Stilleven met zilveren kandelaar |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Wereldmuseum |
Afmetingen |
Breedte 59.5 cm Hoogte 71.9 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Pieter van Roestraeten
|
Inventarisnummer | St 131 |
Credits | Bruikleen / Loan: Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 1966 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1966 |
Leeftijd maker | Circa 62 tot 69 jaar |
Signatuur | signatuur: rechts onder; # * P: Roestraeten |
Interne tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020) A Global Table (2017) |
Onderzoek | ALMA |
Literatuur | Old paintings 1400-1900: illustrations <1972> - 219 Stillevens uit de Gouden Eeuw - 100-101, afb (zw/w) Arti & urbi: De Stichting Museum Boymans-van Beuningen als steunpilaar onder een Rotterdams museum - 244 Honderdvijftig jaar er bij en er af: De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1849 tot 1999 - 165 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Engeland > Groot-Brittannië > Verenigd Koninkrijk > Noord-Europa > Europa |
Alles over de maker
Pieter van Roestraeten
Haarlem 1630 - Londen 1700
Pieter Gerritsz van Roestraten zou een leerling van Frans Hals zijn geweest. In ieder geval kende hij Hals, want hij trouwde in 1654 met diens dochter Ariaentje...
Bekijk het volledige profiel