Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
t/m 09 oktober 2016

Tijdloze erotiek - Renaissanceprenten en modefotografie

Wat hebben een advertentie voor Davidoff en een prent van Antonio da Trento uit circa 1530 met elkaar te maken? Meer dan je denkt. Zowel de prent als de advertentie is erop uit de kijker te boeien en te verleiden. En de afbeelding is bijna identiek: een halfnaakte man op de rug gezien.

De Zwitserse gastconservator Martin Hesselbein ontdekte hoe klassiek de poses van modellen in modeadvertenties eigenlijk zijn en hoezeer hun houdingen gekopieerd lijken van prenten uit de vijftiende en zestiende eeuw. Als gastconservator richtte hij een fijne, kleine expositie in het Prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen in met prenten uit de periode van 1475 tot circa 1550. Naast prenten van Jakob Binck, Marcantonio Raimondi en Cherubino Alberti zag je advertenties voor merken als Versace, Armani Red en Jil Sander.

Etalage

Prenten hadden in de renaissance een duidelijke functie: voor kunstenaars waren ze een soort etalage om te laten zien tot welk perspectiefgebruik en magnifieke techniek ze in staat waren. Net als reclame van tegenwoordig was het een manier om meer bekendheid te genereren.

Prentenkabinet

Het Prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen wordt gerekend tot de wereldtop. Het bezit ongeveer 15.000 tekeningen en 65.000 prenten. Daartoe behoren beroemde tekeningen van Nederlandse, Duitse, Franse, Spaanse en Italiaanse meesters van onder anderen Leonardo da Vinci, Rafaël, Michelangelo, Bruegel, Rubens, Rembrandt en Goya. Het Prentenkabinet bezit ook prenten en tekeningen van moderne en hedendaagse kunstenaars als Salvador Dalí, René Magritte, Yayoi Kusama, Paul Noble en Cézanne.