Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
t/m 17 februari 2016

Eveline Visser - The Bird's Empire

Eveline Visser (1949, Rotterdam) transformeerde het Klaverblad dit in het voorjaar van 2015 tot een levendige totaalinstallatie. In vier ruimtes toonde ze een wondere wereld geïnspireerd op het vogelrijk, bewoond door lovebirds, wolken, antennes, birddrones en eieren.

Eveline Visser voegde schilderingen, fotografische collages, objecten en geluid samen tot vier ruimtevullende installaties. In de kijkkasten van het Klaverblad, ofwel diorama’s, lichtte ze steeds een aspect uit van de wondere wereld van de vogels, waarin natuur, cultuur en technologie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Bezoekers konden de diorama’s betreden en zagen hier bijvoorbeeld hoe de mechanische birddrones eieren stelen van de echte vogels. Ze willen achterhalen hoe ze gemaakt zijn: zelfs de wetenschap weet nog steeds niet hoe het kan dat een eierschaal zo sterk is. In een ander diorama was te zien hoe een birddrone de zang van een vogel leest. Door de toonvibraties te interpreteren haalt de drone echter alle magie uit de vogelmuziek. Eveline: “Onze drang om de wereld te begrijpen zorgt ervoor dat we de werkelijkheid in allerlei schema’s, hokjes en patronen plaatsen. Maar zodra we de wereld schematisch weergeven, treedt er een vereenvoudiging van de werkelijkheid op. Hierbij gaat altijd iets verloren. In onze zoektocht naar de waarheid, kennis, de essentie der dingen, eindigen we ironisch genoeg met een onbegrijpelijk lied.”

In de installatie speelden de contrasten tussen ratio en intuïtie, wetenschap en mysterie, vooruitgangsdenken en natuurwetten een grote rol: thema’s die vaker terugkomen in Evelines werk. Eveline heeft in haar carrière, van ruim veertig jaar, werk gemaakt op verschillende schalen, van kleine schilderijen tot installaties van 100m2 waar het publiek door heen kan lopen en een interactieve ervaring kan hebben.