:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
t/m 24 juli 2011

ALMA in de Kunst Studio

Wist u dat een koekenpan in de tijd van Pieter Aertsen vooral van aardewerk werd gemaakt? Of dat er in de 17de eeuw speciale pasglazen werden vervaardigd voor drankspelletjes in de kroeg? En dat het teljoor de voorloper is van onze huidige eetbord? Hoe zag een houten pollepel er in het echt uit die te vinden is op De marskramer van Jeroen Bosch? Waar werden in de 17e eeuw pasglazen voor gebruikt? Welke voorwerpen op Han van Meegeren’s Emmaüsgangers ontmaskeren deze beroemde Vermeervervalsing opnieuw? Het antwoord op deze vragen is vanaf nu te vinden op alma.boijmans.nl

‘Dit klopt niet!’ of ‘Wat kan dat nou geweest zijn?’. In de tentoonstelling in de Kunst Studio, de educatieve ruimte van het museum, werd een indruk gegeven van de verrassingen die de onderzoeker tegenkomt bij het gebruik van ALMA. Enkele interessante case studies werden gepresenteerd, terwijl er voor de bezoeker gelegenheid was om zelf aan de slag te gaan met ALMA. Op die manier keek het publiek mee met het kunsthistorisch onderzoek, maar kan iedereen zelf ook een kijkje nemen in de schat aan informatie die ALMA biedt.

Alma Ruempol

In de jaren tachtig begon conservator Alma Ruempol (1939 -1992) haar onderzoek in het museum naar alledaagse gebruiksvoorwerpen en kunstnijverheid. Geïnspireerd door de rijke kunstcollecties van het museum besloot zij om de schilderijen en prenten als visuele bron te gebruiken. In de tentoonstelling is te zien hoe vele beeldende voorstellingen de oorspronkelijke gebruiksfunctie van voorwerpen tonen. Omgekeerd blijken uitgebeelde objecten zelf soms nieuw licht te kunnen werpen op het werk van beeldend kunstenaars.