:host { --enviso-primary-color: #00BAFF; --enviso-secondary-color: #00BAFF; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top

Pipilotti Rist

Pipilotti Rist (geboren 21 juni 1962) is een Zwitserse kunstenaar die zichzelf vernoemde naar Pippi Langkous. Net als Pippi Langkous ziet ze zichzelf als een vrouw die op een speelse manier de wereld verkent. Het kleurrijke werk van deze wereldberoemde kunstenaar was te zien in tal van topmusea. Ook in Rotterdam, waar in 2009 ‘Elixir’, een grote overzichtstentoonstelling van haar werk, te zien was. Nu, ruim tien jaar later, werkt Rist weer samen met Boijmans. Dit keer heeft ze een video-installatie voor de buitenkant van het nieuwe Depot Boijmans Van Beuningen ontworpen. Haar kunstwerk 'Het Leven Verspillen Aan Jou' is een mix van video en omgevingskunst.

De video lichtinstallatie verlicht een deel van de openbare ruimte rond het depot van zonsondergang tot 's avonds 00.00 uur. Rist nodigt iedereen uit tot interactie - om samen te dansen en te spelen in het gekleurde licht.

We hebben Pipilotti Rist op verschillende momenten gevolgd toen Rist en haar team (in het bijzonder videotechnicus Victoria Holdt, architect en projectmanager Andreas Lechthaler, videotechnicus Danielle Küchler Flores, studiomanager Nike Dreyer, architect en projectmanager Sebastian Köpf en videoconsultants Marco Mooren en Mees van der Wijk) aan het project in Rotterdam werkten. Dit bijzondere proces is vastgelegd in een uitgebreid videoportret dat filmmaker Ruben Hamelink en Jeanette Verdonk van Pipilotti Rist hebben gemaakt. Het hele project is ook prachtig vastgelegd door fotograaf Aad Hoogendoorn.

Een elektronisch vreugdevuur

Het kunstwerk voor het depot is een mix van video en site-specific art die van zonsondergang tot laat in de avond een deel van de openbare ruimte rondom het depot verlicht. Het licht streelt de lichamen van gasten, bezoekers, bewoners en voorbijgangers. De langzaam bewegende lichten helpen je om uit je privé-bubbel te stappen en nodigen je uit tot interactie - om samen te douchen in het gekleurde licht. De projecties omcirkelen het depot met prachtige video scènes en worden weerspiegeld in de spiegelende gevel. Daarom noem ik deze installatie een ‘urban electronic bonfire’.’

‘Met mijn werk wil ik een aantrekkelijke speelruimte bieden, die gratis en voor iedereen toegankelijk is en zowel een visuele als een sensuele ervaring biedt.’ ‘Mijn achterliggende visie voor is om een esthetische interactie te creëren tussen het depot en de omgeving en tegelijkertijd een nieuw perspectief te bieden op film en video als medium. Het samenspel tussen het spiegelende oppervlak van het gebouw en de zwevende video's op de grond en op de beplanting zal ongekend zijn en 's nachts een dromerig licht op het gebied werpen.'

Kleurrijke wereld

Iedereen die Pipilotti Rist voor het eerst ontmoet, zal haar waarschijnlijk omschrijven als een kleurrijk persoon. Haar werk is een weerspiegeling van haar persoonlijkheid. Sinds haar afstudeerproject, de video I'm Not the Girl Who Misses Much, verwierf ze internationale bekendheid met haar meeslepende video-installaties, waaronder À la belle étoile (Under the Sky), die op de grond van het piazza aan de voorkant werd geprojecteerd van het Centre Pompidou in Parijs en The City Lounge, die ze samen in 2005  met architect Carlos Martinez ontwierp voor St. Gallen in Zwitserland. Naast haar werk als videokunstenaar was ze ook lid van de popgroep Les Reines Prochaines (The Next Queens). Haar eigen zang en muziek is in verschillende werken van haar te horen. In 2009 had ze een overzichtstentoonstelling, getiteld 'Elixir', in Museum Boijmans Van Beuningen. En in het museum was een permanente installatie 'Laat Je Haar Neer' te beklimmen, de installatie die ze bovenaan de trap maakte, waarbij bezoekers in een groot net klauteren om vervolgens erin te gaan liggen om video's van haar en andere artiesten te bekijken.

Met dank aan

‘Het Leven Verspillen Aan Jou’ is mogelijk gemaakt met steun van Piet van der Slikke en Sandra Swelheim en de bijdragen van de Boijmans Business Club en Kring Van Eyck.

Depotinrichting samen met kunstenaars

Voor de inrichting van het depot werkt Boijmans samen met kunstenaars John Körmeling en Marieke van Diemen. Körmeling ontwierp het entreegebied en de winkel en Van Diemen The Maze met dertien zwevende vitrines voor de kunstwerken. Het hele maakproces en de plaatsing van de werken in het depot worden geïllustreerd met uitgebreide videoportretten van de kunstenaars en fotoalbums van de projecten. Bekijk ook de inrichtingsprojecten van John Körmeling en Marieke van Diemen.

Lees meer over de depotinrichting