:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Gerechtelijke scène

Gerechtelijke scène

Toegeschreven aan: Alessandro Maganza (in circa 1595-1620)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Gerechtelijke scène
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 222 mm
Breedte 274 mm
Makers Toegeschreven aan: Alessandro Maganza
Vroegere toeschrijving: El Greco
Inventarisnummer S 30 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1595-1620
Watermerk Ongeïdentificeerde viervoeter (leeuw?), klimmend, in een schild (61 x 43 mm, op P3 van 6P, vH); in de verwijderde montuur: Ongeïdentificeerde viervoeter (leeuw?), klimmend, in een druppelvormig schild, bekroond door letter G (90 x 43 mm, op P4 van 8P, vH, in het midden). [zie afb.]
Inscripties '10' (op verwijderde montuur, m.o., pen in bruine inkt), 'from coll. of Sr. A. Alison' (op verwijderde montuur, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde montuur)
Herkomst Sir Archibald Alison (1792-1867), Glasgow (in een album); kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence (uit het album, waarschijnlijk door hem gedemonteerd); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (toegeschreven aan El Greco); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Byam Shaw 1976, onder nr. 840 (A. Maganza); Byam Shaw 1983, onder nr. 252 (A. Maganza); Parijs 1996, onder nr. 61; Loisel 2004, p. 53, fig. 67 (Agostino Carracci)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Vicenza > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze tekening werd door Tietze/Tietze‑Conrat (1944) niet opgenomen als onderdeel van een groep Vicentijnse, met Alessandro Maganza geassocieerde tekeningen, nu in Rotterdam, die nog aan El Greco (1541‑1614) waren toegeschreven toen ze zich in de Collectie Koenigs bevonden en daar waren opgenomen bij de Spaanse tekeningen (S 18‑30). Deze stilistisch coherente groep was afkomstig uit een album dat in het bezit was van de relatief onbekende Schotse verzamelaar Sir Archibald Alison (1792‑1867).[1] Volgens Byam Shaw (1976, 1983), die de hele groep als werk van Alessandro Maganza beschouwde, was het album in de jaren 1920 door de Florentijnse kunsthandelaar Luigi Grassi (1858‑1937) uit elkaar genomen. Ook al is deze tekening de enige waarop een feitelijke verwijzing naar de collectie van Alison staat geschreven, nam Meijer (2017) haar niet op in zijn bespreking van Maganza's getekende oeuvre, blijkbaar omdat hij de toeschrijving in dit geval afwees.

Onze tekening werd met een summiere vermelding en afbeelding opgenomen in Loisels catalogus van de Carracci-tekeningen in het Louvre (2004), als een eerste schets van Agostino Carracci (1557‑1602) voor zijn bovendeurstuk Christus en de overspelige vrouw (ca. 1593‑1595), voorheen in het Palazzo Sampieri in Bologna en nu in Milaan.[2] Er bestaan nog vier andere voorbereidende tekeningen voor dit schilderij, nu in Londen, Stockholm (twee) en Madrid, die verschillende stadia in de ontwikkeling van de compositie tonen.[3] Hoewel onze tekening een oppervlakkige gelijkenis vertoont met de Londense tekening als het gaat om de architecturale setting en de houding van de centrale figuur die op een podium zit terwijl er iemand wordt voorgeleid, lijkt zij stilistisch op geen enkele tekening die met zekerheid aan Agostino is toegeschreven. Daarom menen wij dat de tekenaar zelfstandig een vergelijkbare compositorische oplossing vond, maar een andere gerechtelijke scène afbeeldde, niet per se een Christus en de overspelige vrouw. Hoewel de tekening niet in alle opzichten typerend is voor Maganza, vooral niet het linkerdeel dat met sterke parallelle arceringen lijkt te zijn bijgewerkt, zijn we toch geneigd om haar als een werk van diens hand te beschouwen, gelet op de schetsmatige figuur rechts, wiens gebogen knie en schematisch weergegeven voet sterk doen denken aan die in andere tekeningen die in deze catalogus worden besproken (vooral S 24, S 25).

Noten

[1] Zie voor deze verwervingsgeschiedenis de beschrijving van inv. S 20.

[2] Het schilderij is deel van een reeks van drie bovendeurstukken van zondige vrouwen door drie leden van de familie Carracci, Agostino, Annibale en Lodovico. Ze zijn bij elkaar gebleven in de Pinacoteca di Brera. Zie voor een uitvoerige bespreking Miller 1969 en Loisel 2004.

[3] British Museum, inv. 1913,0111.3, afmetingen: 184 x 279 mm (Miller 1969, pl. 23); Nationalmuseum, inv. NMH 910/1863 en inv. 919/1863 (Miller 1969, respectievelijk pl. 22 en 21; Bjurström 2002, nr. 1359, 1357, afb.); Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, inv. D‑0398a; Loisel 2004, afb. 68).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Maganza

Vicenza 1556 - Vicenza 1632

Bekijk het volledige profiel