:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor de heilige Jozef in 'De rust tijdens de vlucht naar Egypte'

Studie voor de heilige Jozef in 'De rust tijdens de vlucht naar Egypte'

Alessandro Maganza (in circa 1598)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor de heilige Jozef in 'De rust tijdens de vlucht naar Egypte'
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 306 mm
Breedte 233 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Maganza
Vroegere toeschrijving: El Greco
Inventarisnummer S 29 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1598
Watermerk geen (vH, 8P)
Inscripties 'Jacopo Tintoretto' (op de verwijderde montuur, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde montuur)
Herkomst Sir Archibald Alison (1792-1867), Glasgow (in een album); kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence (uit het album, waarschijnlijk door hem gedemonteerd); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (toegeschreven aan El Greco); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, pp. 27, 292 onder nr. A 1754 en A 1757 (midden 17de eeuw); Byam Shaw 1976, onder nr. 840; Byam Shaw 1983, onder nr. 252; Parijs 1996, onder nr. 61; Mason Rinaldi 1999, p. 212, fig. 3; Matarrese 2002, pp. 54-55, 71 n. 72; Meijer 2017, p. 260 n. 31
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Vicenza > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Alessandro Maganza, 'De rust tijdens de vlucht naar Egypte', 1598, olieverf op doek, 283 x 248 cm, San Gaetano, Brescia. Foto Wolfgang Moroder

Byam Shaws (1976, 1983) toeschrijving van deze tekening aan Maganza, als deel van een samenhangende groep van dertien bladen uit de Collectie Koenigs die eerder als werken van El Greco (1541‑1614) werden beschouwd (S 18‑30), werd onderschreven door Mason (1999) en Meijer (2017).[1] De eerste relateerde deze tekening aan het schilderij De rust tijdens de vlucht naar Egypte (1598), een van zes grote doeken door Maganza in de San Gaetano in Brescia, nog altijd in situ in het priesterkoor bij het hoogaltaar, samen met het bijbehorende schilderij De vlucht naar Egypte, eveneens van diens hand.[2] Deze tekening is een voorbereidende studie van de figuur van Jozef die linksonder in het schilderij zit en water met een kom uit een beekje schept terwijl hij opkijkt naar Maria en het Christuskind die op een rots zitten en bediend worden door drie engelen die fruit uit de bomen plukken. De compositie werd vrijwel ongewijzigd op het schilderij overgenomen, zij het zonder kwadrering (nooit gebruikt door Maganza) en met slechts een kleine aanpassing in de stand van de linkerhand die de kom vasthoudt.

Te oordelen naar de onvolledige tekeningen van een berouwvolle Hiëronymus op de voorkant en achterkant, was het Rotterdamse blad aanvankelijk groter. Om de een of andere reden is er aan de onderkant een groot stuk afgesneden en aan de linkerzijde een iets smallere strook. De drie figuren zijn kenmerkend voor Maganza's stijl en werkwijze, een pentekening met wervelende lijnen over een snel geschetste ondertekening, zonder arceringen om het lichaam verder weer te geven en met alleen in de belangrijkste tekening een heel lichte schaduwpartij van twee of drie penseelstreekjes op Jozefs kledij. De twee tekeningen van Hiëronymus maken deel uit van een kleine groep waarnaar Mason (1999) verwees die de heilige in overpeinzing toont en waar ook tekening S 28 toe behoort, al zijn de lijnen daar aanzienlijk zwaarder aangezet.[3]

Noten

[1] Zie voor een uitvoerige bespreking van deze groep tekeningen en hun gezamenlijke herkomstgeschiedenis inv. S 20.

[2] Bartoletti 2011, pp. 22‑25, respectievelijk nr. 4 en 3, afb. Inv. S 18 is een compositiestudie van Maganza voor een schilderij in een andere kerk in Brescia.

[3] Mason verwijst abusievelijk naar inv. S 20 in plaats van S 28. De andere twee tekeningen bevinden zich in New York, Morgan Library & Museum, inv. 1993.160 (voorheen coll. Scholz) en een privéverzameling (Mason 1999, p. 213, afb. 6).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Maganza

Vicenza 1556 - Vicenza 1632

Bekijk het volledige profiel