:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Compositiestudie voor ‘Het wonder van de Madonna van de sneeuw'

Compositiestudie voor ‘Het wonder van de Madonna van de sneeuw'

Alessandro Maganza (in circa 1580-1590)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Compositiestudie voor ‘Het wonder van de Madonna van de sneeuw'
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 308 mm
Breedte 205 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Maganza
Vroegere toeschrijving: El Greco
Inventarisnummer S 18 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1590
Watermerk Crossbow surmounted by a trefoil (49x 42 mm, on P6 of 8P, vH, right of the center, upside-down), similar to Briquet 763 (Ferrara 1597) and 766 (Ferrara 1583), but without the countermark, and somewhat similar to Piccard Online AT3800-PO-123861 (Rovereto 1625), but without the countermark. [see image] The same type of watermark is found in a drawing by A. Maganza in Teylers Museum, inv. K 75 (B.W. Meijer and C. van Tuyll, Disegni italiani del Teylers Museum […], Florence 1983, no. 43, ill. p. 230)
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde montuur)
Herkomst Sir Archibald Alison (1792-1867), Glasgow (in een album); kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence (uit het album, waarschijnlijk door hem gedemonteerd); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (toegeschreven aan El Greco); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, pp. 27, 292, onder nr. A 1754 en A 1757 (midden 17de eeuw); Wethey 1962, p. 153 (Venetiaans manierist); Byam Shaw 1976, onder nr. 840; Byam Shaw 1983, onder nr. 252; Parijs 1996, onder nr. 61; Matarrese 2002, pp. 62, 77, 89, fig. 36
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Vicenza > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Dit is een van acht compositiestudies door Maganza uit een groep van dertien bladen die in 1935 met de Collectie Koenigs naar Rotterdam kwam (S 18‑30). De bladen werden destijds aan El Greco (1541‑1614) toegeschreven, maar de meeste worden inmiddels beschouwd als werken van Alessandro Maganza. Alle hebben dezelfde stilistische kenmerken en een aantal kan aan schilderijen van diens hand worden gerelateerd (zie de beschrijving van S 20).

Deze tekening is typisch voor Maganza: een voorbereidende studie in zwart krijt die deels in pen in vlotte, wervelende lijnen is opgewerkt, bijna zonder anatomische modellering en met hoofden die slechts globaal zijn aangeduid. Aan de rechterkant bakent een verticale streep in zwart krijt het formaat van het ontwerp af. De staande compositie is ingedeeld in twee lagen: boven een groep van zes figuren in de wolken, onder een paus die onder een baldakijn naar een plattegrond van een kerk vóór hem kijkt. Links van de paus staan een bisschop en een kardinaal, te herkennen aan hun hoofddeksels, en rechts van hem een figuur die naar de plattegrond wijst. We danken de identificatie van dit mysterieuze tafereel aan Matarrese (2002): Het wonder van de sneeuw.

Volgens een oude christelijke legende had een rijke Romeinse aristocraat genaamd Giovanni op 5 augustus 352 een droom waarin Maria hem opdroeg een kerk te bouwen op de plek waar hij de volgende ochtend sneeuw zou vinden. Hij zocht contact met paus Liberius, die hetzelfde had gedroomd, en inderdaad troffen ze op de Monte Esquilino sneeuw aan, een wonder in de zomerse hitte. In deze tekening lijkt de paus met Giovanni in gesprek over een plattegrond voor de kerk die de laatste zojuist in de verse sneeuw heeft getekend. De aristocraat liet de kerk op eigen kosten bouwen en noemde haar de Basilica Liberiana, naar de paus. Tachtig jaar later liet paus Sixtus III de kerk herbouwen en uitbreiden en kreeg ze de naam Santa Maria Maggiore. In de Rotterdamse tekening is Maria, de 'Madonna della neve', afgebeeld in de wolken, vergezeld van engelen. Het schilderij waar Maganza deze compositiestudie voor maakte, is verloren gegaan, maar werd in 1760 door Giovanni Battista Carboni (1725‑1790) geïdentificeerd als Miracolo di Santa Maria della Neve in de kerk van de Madri Cappuccini in Brescia, een werk dat in de inventaris van schilderijen en beeldhouwwerken van de stad volledig stond omschreven.[1]

Noten

[1] 'siede sopra le nuvole la Vergine corteggiata da angioletti: il pontefice Liberio, genuflesso alla presenza del popolo, l'adora; vi sono anche le immagini di San Francesco e Santa Chiara' (geciteerd uit Matarrese 2002, p. 62). Een andere compositiestudie voor een schilderij in een andere kerk in Brescia door Maganza in Rotterdam is inv. S 29.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Maganza

Vicenza 1556 - Vicenza 1632

Bekijk het volledige profiel