:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Boslandschap met een boerderij en een watermolen aan een beek

Boslandschap met een boerderij en een watermolen aan een beek

Peeter Baltens (in circa 1555-1560)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Boslandschap met een boerderij en een watermolen aan een beek
Materiaal en techniek Pen in rode inkt (ondertekening) en donkerbruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 238 mm
Breedte 379 mm
Makers Tekenaar: Peeter Baltens
Vroegere toeschrijving: Hans Bol
Inventarisnummer N 97 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1555-1560
Signatuur geen ('BRVEGEL' is vals)
Watermerk Franse lelie met bloem erboven, onleesbaar woord eronder (47 x 24 mm, op P4-5 van boven)(vV, 10P, fijn, folio), iets gelijkend op Briquet 7082 (Frans, Parijs 1544). [AE]
Conditie Vijf verticale vouwen (ooit driemaal achtereenvolgens gevouwen, het meest rechter zesde deel op de verso is vuil). Enkele kleine scheurtjes, vegen en vlekken.
Inscripties ‘BRVEGEL’ (linksonder, in pen in grijze inkt, valse signatuur), '8’ (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 2004b; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 35
Interne tentoonstellingen Het jaar rond met Bol (2004)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Franz 1965, pp. 23, 29, 37, 59, nr. 4, pl. 18 (Hans Bol?); Franz 1969, dl. 2, ill. 287 (Hans Bol?); Zwolle 1969, p. 301 (niet Hans Bol, toegeschreven Jacques Savery); Washington/New York 1986, pp. 72-73, nr. 5 (waarschijnlijk niet Bol, maar navolger); Hautekeete 2005, pp. 185-186, 195, ill. 2, p. 201, nrs. 6-7 (toegeschreven Peeter Baltens); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Albert J. Elen

Deze beschrijving is momenteel alleen beschikbaar in het Engels.

This drawing is compositionally similar to Bol’s drawing dated 1557 in Rotterdam (inv.no. N 35), which also shows a flat area with a watermill on a brook, dominated by tall trees extending beyond the picture frame. Here, on the other hand, a farm is seen on the left and there is more rural activity. Both share the lay-out with trees along a diagonal line from the left foreground leading to a vanishing point at middle right; the figures are too small compared with the trees and buildings, the boats look similar and they both have birds flying in the sky at top right. Yet they are not by the same hand, as was convincingly argued by Franz and Hautekeete.1 Franz points to the underdrawing in red ink, which can be seen in some parts, especially the trees to the left of the watermill. He considers this to be the original drawing by Bol, which was redrawn in pen and brown ink in an ‘intentionally simplified’ manner, with a more schematic and harsh handling, probably by an engraver or an assistant in his workshop for the purpose of graphic reproduction.2

Franz already expressed doubts about the traditional attribution to Bol (“not certain but not to be ruled out”), followed by Zwollo (ascribed to Jacques Savery, together with inv. no. N 35) and William Robinson (“probably not by Bol, but by a close follower”). Recently, it was attributed to Peeter Baltens by Stefaan Hautekeete (2005), who is preparing the catalogue raisonné of Bol’s drawings.

Noten

1 Franz 1965, p. 23; Hautekeete 2005, p. 187.

2 Franz 1965, pp. 23, 37.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Peeter Baltens

Antwerpen 1527/1528 - Antwerpen 1584

Bekijk het volledige profiel