:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Boslandschap met beekje en brug

Boslandschap met beekje en brug

Vroegere toeschrijving: Paulus Willemsz. van Vianen (in circa 1600-1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Boslandschap met beekje en brug
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, blauw gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 151 mm
Breedte 200 mm
Makers Vroegere toeschrijving: Paulus Willemsz. van Vianen
Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer N 56 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1610
Signatuur geen
Watermerk sickle (reaping hook, top fragment)(vH, 8P, fine)(on P4 from the left, on the bottom edge), as such similar to Briquet 6148-6149 (type 'faucille', doc. in Gigors-Geneva 1380-87) or as symbol on top of a small coat of arms, similar to Briquet 6159-6161 (Salzburg 1577-1622, Vienna 1574-1611, a.o. in the eastern part of Germany), same type found in inv. MB 1978/T 28, also by Paulus van Vianen (+DIGIT)(AE 14.06.2012)
Conditie niet vlak, in de rechter benedenhoek een oude reparatie en retouche; verso: papier- en lijmresten
Inscripties onleesbaar woord (verso, midden, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Gerszi 1971, p. 98 (onder nr. 295), p. 99 (onder nr. 298, als Paulus van Vianen); Gerszi 1982a, nr. K.16 (als kopie naar Paulus van Vianen); Ter Molen 1984, nr. 317 (mogelijk een kopie); Boon 1992, p. 318 (onder nr. 177), nr. 10 (als Paulus van Vianen); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Achter het houten bruggetje stromen twee beekjes, die op de voorgrond samenkomen in een bredere beek. Op de brug loopt een man met zijn hondje. Voorheen was dit blad toegeschreven aan Alexander Keirinx. Het was Van Regteren Altena die de tekening op naam zette van Paulus van Vianen, een toeschrijving die aanvankelijk door Teréz Gerszi werd overgenomen.1 In haar monografie over Van Vianens tekeningen nam Gerszi dit blad echter op als een kopie, omdat zij in dit boslandschap de verfijnde en vrije tekenstijl van de kunstenaar miste.2 Later schreef zij de tekening toe aan Philips van den Bossche.3 Deze kunstenaar heeft echter een andere tekenstijl dan dit landschap te zien geeft, met dicht naast elkaar en soms kruisling over elkaar geplaatste penlijnen (zie inv. nrs. N 52 en N 53).

Hoewel over de toeschrijving van deze tekening getwijfeld is, lijkt ruim vijftig jaar na dato de toeschrijving van Van Regteren Altena hout te snijden: op basis van de stilistische verwantschap met een aan Paulus van Vianen toegeschreven Landschap met een vrijend paartje in Amsterdam, van circa 1601-1603, is het aannemelijk dat het Rotterdamse landschap ook door Van Vianen getekend is.4 Er zijn overeenkomsten te herkennen in de manier waarop het loof is uitgewerkt, met gebladerte getekend in stevige pennenstreken, geplaatst naast bladeren in dunne penlijnen. Ook de wijze waarop de rotsen zijn aangeduid, met hoekige vormen en parallelle arceringen, is vergelijkbaar. Opmerkelijk is bovendien dat het watermerk in het papier waarop het Rotterdamse landschap getekend is, van hetzelfde type is als het watermerk in het papier van een andere tekening van Van Vianen in Museum Boijmans Van Beuningen, Twee bomen en struikgewas (inv. nr. MB 1978/T 28).

Noten

1 Toeschrijving door Van Regteren Altena in 1958, blijkens een (ongedateerde) aantekening op de inventariskaart. De toeschrijving aan Paulus van Vianen door Gerszi in Gerszi 1971, p. 98, onder nr. 295 en p. 99, onder nr. 298.

2 Gerszi 1982, nr. K. 16. Ter Molen 1984, nr. 317 beschouwde het werk als een mogelijke kopie.

3 Deze toeschrijving door Gerszi in 1986 blijkens een aantekening op de inventariskaart. Het blad wordt niet genoemd door Ilsink 2006.

4 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1937-24; Boon 1978, nr. 467 (als Paulus van Vianen); Gerszi 1982, nr. 33 (idem); Ter Molen 1984, nr. 249 (idem); Amsterdam 1993, nr. 191 (idem). De Amsterdamse tekening stond bij aankoop in 1937 op naam van Lucas van Valckenborch, zie Boon 1978, nr. 467; ook als Lucas van Valckenborch bij Gudlaugsson 1959, p. 138. Boon bracht de Amsterdamse tekening in verband met twee tekeningen toegeschreven aan Gillis van Valckenborch in Londen (The British Museum, inv. nrs. 1930.11.12.2, 1930.11.12.3; Popham 1932, p. 185, nrs. 2, 3). Popham 1932, nr. 2 wordt volgens een notitie op het passepartout inmiddels beschouwd als werk van Frederik Valkenborch. Met de Rotterdamse tekening heeft deze twee tekeningen echter niets van doen.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paulus Willemsz. van Vianen

Utrecht circa 1570 - Praag 1613

Bekijk het volledige profiel