:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Forest Landscape with a Bridge over a Stream

Forest Landscape with a Bridge over a Stream

Previously attributed: Paulus Willemsz. van Vianen (in circa 1600-1610)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Forest Landscape with a Bridge over a Stream
Material and technique Pen and brown ink, blue wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 151 mm
Width 200 mm
Artists Previously attributed: Paulus Willemsz. van Vianen
Draughtsman: Anoniem
Accession number N 56 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600-1610
Signature none
Inscriptions unreadable word (verso, at the centre, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem (attributed to Alexander Keirincx); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Achter het houten bruggetje stromen twee beekjes, die op de voorgrond samenkomen in een bredere beek. Op de brug loopt een man met zijn hondje. Voorheen was dit blad toegeschreven aan Alexander Keirinx. Het was Van Regteren Altena die de tekening op naam zette van Paulus van Vianen, een toeschrijving die aanvankelijk door Teréz Gerszi werd overgenomen.1 In haar monografie over Van Vianens tekeningen nam Gerszi dit blad echter op als een kopie, omdat zij in dit boslandschap de verfijnde en vrije tekenstijl van de kunstenaar miste.2 Later schreef zij de tekening toe aan Philips van den Bossche.3 Deze kunstenaar heeft echter een andere tekenstijl dan dit landschap te zien geeft, met dicht naast elkaar en soms kruisling over elkaar geplaatste penlijnen (zie inv. nrs. N 52 en N 53).

Hoewel over de toeschrijving van deze tekening getwijfeld is, lijkt ruim vijftig jaar na dato de toeschrijving van Van Regteren Altena hout te snijden: op basis van de stilistische verwantschap met een aan Paulus van Vianen toegeschreven Landschap met een vrijend paartje in Amsterdam, van circa 1601-1603, is het aannemelijk dat het Rotterdamse landschap ook door Van Vianen getekend is.4 Er zijn overeenkomsten te herkennen in de manier waarop het loof is uitgewerkt, met gebladerte getekend in stevige pennenstreken, geplaatst naast bladeren in dunne penlijnen. Ook de wijze waarop de rotsen zijn aangeduid, met hoekige vormen en parallelle arceringen, is vergelijkbaar. Opmerkelijk is bovendien dat het watermerk in het papier waarop het Rotterdamse landschap getekend is, van hetzelfde type is als het watermerk in het papier van een andere tekening van Van Vianen in Museum Boijmans Van Beuningen, Twee bomen en struikgewas (inv. nr. MB 1978/T 28).

Footnotes

1 Toeschrijving door Van Regteren Altena in 1958, blijkens een (ongedateerde) aantekening op de inventariskaart. De toeschrijving aan Paulus van Vianen door Gerszi in Gerszi 1971, p. 98, onder nr. 295 en p. 99, onder nr. 298.

2 Gerszi 1982, nr. K. 16. Ter Molen 1984, nr. 317 beschouwde het werk als een mogelijke kopie.

3 Deze toeschrijving door Gerszi in 1986 blijkens een aantekening op de inventariskaart. Het blad wordt niet genoemd door Ilsink 2006.

4 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1937-24; Boon 1978, nr. 467 (als Paulus van Vianen); Gerszi 1982, nr. 33 (idem); Ter Molen 1984, nr. 249 (idem); Amsterdam 1993, nr. 191 (idem). De Amsterdamse tekening stond bij aankoop in 1937 op naam van Lucas van Valckenborch, zie Boon 1978, nr. 467; ook als Lucas van Valckenborch bij Gudlaugsson 1959, p. 138. Boon bracht de Amsterdamse tekening in verband met twee tekeningen toegeschreven aan Gillis van Valckenborch in Londen (The British Museum, inv. nrs. 1930.11.12.2, 1930.11.12.3; Popham 1932, p. 185, nrs. 2, 3). Popham 1932, nr. 2 wordt volgens een notitie op het passepartout inmiddels beschouwd als werk van Frederik Valkenborch. Met de Rotterdamse tekening heeft deze twee tekeningen echter niets van doen.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Paulus Willemsz. van Vianen

Utrecht circa 1570 - Praag 1613

Bekijk het volledige profiel