:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De ouderlingen bespieden Suzanna

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De ouderlingen bespieden Suzanna
Materiaal en techniek Pen in zwarte en bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 263 mm
Breedte 198 mm
Makers Tekenaar: Jan Swart van Groningen
Inventarisnummer N 6 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1530-1550
Signatuur geen
Watermerk pot, crowned, surmounted by two flowers on top (42x19 mm, on P4-5 from the left, below the right hand of the left manvH, 10P, folio), somewhat similar to Churchill 460 and 463 (generally French, resp. 1611 and 1650) and to Briquet 12618-12642 (type 'Pot', French, Champagne region, 1483-1571).
Conditie oppervlaktevuil, twee beschadigde hoeken, reparaties
Inscripties 'EM' (verso, llinks midden, in pen en bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Amsterdam 1934*, nr. 163; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 15; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Boon 1978, p. 163, onder nr. 443; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Naast zitten twee ouderlingen op een bank en kijken door het raam naar de mooie en rechtschapen Suzanna die met twee dienaressen door een tuin loopt. Beide mannen reiken hun armen naar haar uit. Het tafereel is de opmaat voor de brutale confrontatie die Suzanna nog te wachten staat. Het verhaal is ontleend aan één van de apocriefe toevoegingen aan het oudtestamentische boek Daniël. Daarin wordt beschreven hoe beide ouderlingen hun oog hebben laten vallen op de mooie Suzanna en op een warme dag hun kans schoon zien. Als Suzanna zich onbespied waant en gaat baden in de besloten tuin van haar huis, vallen de mannen haar lastig. Zij stellen haar voor de keuze: óf zij geeft zich aan hen over óf zij beschuldigen haar van overspel met een onbekende jongeman. Suzanna weigert zich door de ouderlingen te laten chanteren en wordt vervolgens door hen vals beschuldigd. In het daarop volgende proces wordt zij ter dood veroordeeld. Voordat het vonnis kan worden uitgevoerd, grijpt de jonge Daniël in. Hij ondervraagt de ouderlingen afzonderlijk van elkaar naar details van de gebeurtenis, waarover zij elkaar tegenspreken.1 Suzanna wordt daarop vrijgesproken en de ouderlingen worden veroordeeld tot wat zij Suzanna hadden willen aandoen: ze worden ter dood gebracht door steniging.

De tekening is vermoedelijk een ontwerp voor een glasruitje, dat behoort tot een reeks met de geschiedenis van Suzanna. Een tekening van Jan Swart, die wellicht tot dezelfde serie behoort, bevindt zich in Amsterdam.2 Hier is het moment weergegeven dat Suzanna tijdens haar bad overvallen wordt door de twee ouderlingen. Het blad in Amsterdam heeft in ieder geval dezelfde maten. Gelet op het monogram EM (afb.) op de keerzijde, dat als een collectiemerk gelezen kan worden, bevond het zich bovendien op een zeker moment in dezelfde collectie als de Rotterdamse tekening.3 De serie sloot waarschijnlijk af met de steniging van de ouderlingen. Swart tekende ook dit onderwerp. Door het grotere formaat en de afgeronde top, behoort deze echter zeker niet tot dezelfde reeks.4

Van de tekeningen in Rotterdam die aan Jan Swart worden toegeschreven, zijn deze tekening en De gelijkenis van het bruiloftsmaal kwalitatief de beste. Zoals te doen gebruikelijk bij Jan Swart, tekende hij de compositie met pen en penseel in nadrukkelijke contouren, waarna hij deze verder modelleerde aan de hand van wassingen en arceringen. Deze werkwijze liet aan duidelijkheid niets te wensen over en maakte het voor de glasschilder relatief eenvoudig de voorstelling over te zetten op glas.5

Noten

1 Zie voor een uitbeelding hiervan de tekening van Maarten de Vos in dit museum, inv. nr. M de Vos 2.

2 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1883-A-218, Boon 1978, nr. 443

3 Boon las het monogram overigens als LVV. Ook De gelijkenis van het bruiloftsmaal (Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen, inv. nr. Jan Swart 5) van Jan Swart is voorzien van hetzelfde monogram.

4 Londen, The British Museum, inv. nr. 1929,0516.8; Popham 1932, p. 44, nr. 11. Zie ook de tekening van Pieter Cornelisz. Kunst, De Steniging van de Ouderlingen in dit museum, inv. nr. N 5.

5 Husband in New York 1995, p. 12.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jan Swart van Groningen

Groningen voor 1500 - Antwerpen in of na 1560

Bekijk het volledige profiel