:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Elders Spying on Susanna

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Elders Spying on Susanna
Material and technique Pen and black and brown ink, brown wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 263 mm
Width 198 mm
Artists Draughtsman: Jan Swart van Groningen
Accession number N 6 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1530-1550
Signature none
Watermark pot, crowned, surmounted by two flowers on top (vH, 10P, folio), somewhat similar to Churchill 460 and 463 (generally French, resp. 1611 and 1650) and to Briquet 12618-12642 (type 'Pot', French, Champagne region, 1483-1571)(WM 42x19 mm, on P4-5 from the left, below the right hand of the left man). [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'EM' (verso, at lower centre, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1923; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Amsterdam 1934, no. 163; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9); Paris/Rotterdam 2014, no. 15
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Boon 1978, p. 163, under no. 443
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Naast zitten twee ouderlingen op een bank en kijken door het raam naar de mooie en rechtschapen Suzanna die met twee dienaressen door een tuin loopt. Beide mannen reiken hun armen naar haar uit. Het tafereel is de opmaat voor de brutale confrontatie die Suzanna nog te wachten staat. Het verhaal is ontleend aan één van de apocriefe toevoegingen aan het oudtestamentische boek Daniël. Daarin wordt beschreven hoe beide ouderlingen hun oog hebben laten vallen op de mooie Suzanna en op een warme dag hun kans schoon zien. Als Suzanna zich onbespied waant en gaat baden in de besloten tuin van haar huis, vallen de mannen haar lastig. Zij stellen haar voor de keuze: óf zij geeft zich aan hen over óf zij beschuldigen haar van overspel met een onbekende jongeman. Suzanna weigert zich door de ouderlingen te laten chanteren en wordt vervolgens door hen vals beschuldigd. In het daarop volgende proces wordt zij ter dood veroordeeld. Voordat het vonnis kan worden uitgevoerd, grijpt de jonge Daniël in. Hij ondervraagt de ouderlingen afzonderlijk van elkaar naar details van de gebeurtenis, waarover zij elkaar tegenspreken.1 Suzanna wordt daarop vrijgesproken en de ouderlingen worden veroordeeld tot wat zij Suzanna hadden willen aandoen: ze worden ter dood gebracht door steniging.

De tekening is vermoedelijk een ontwerp voor een glasruitje, dat behoort tot een reeks met de geschiedenis van Suzanna. Een tekening van Jan Swart, die wellicht tot dezelfde serie behoort, bevindt zich in Amsterdam.2 Hier is het moment weergegeven dat Suzanna tijdens haar bad overvallen wordt door de twee ouderlingen. Het blad in Amsterdam heeft in ieder geval dezelfde maten. Gelet op het monogram EM (afb.) op de keerzijde, dat als een collectiemerk gelezen kan worden, bevond het zich bovendien op een zeker moment in dezelfde collectie als de Rotterdamse tekening.3 De serie sloot waarschijnlijk af met de steniging van de ouderlingen. Swart tekende ook dit onderwerp. Door het grotere formaat en de afgeronde top, behoort deze echter zeker niet tot dezelfde reeks.4

Van de tekeningen in Rotterdam die aan Jan Swart worden toegeschreven, zijn deze tekening en De gelijkenis van het bruiloftsmaal kwalitatief de beste. Zoals te doen gebruikelijk bij Jan Swart, tekende hij de compositie met pen en penseel in nadrukkelijke contouren, waarna hij deze verder modelleerde aan de hand van wassingen en arceringen. Deze werkwijze liet aan duidelijkheid niets te wensen over en maakte het voor de glasschilder relatief eenvoudig de voorstelling over te zetten op glas.5

Footnotes

1 Zie voor een uitbeelding hiervan de tekening van Maarten de Vos in dit museum, inv. nr. M de Vos 2.

2 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1883-A-218, Boon 1978, nr. 443

3 Boon las het monogram overigens als LVV. Ook De gelijkenis van het bruiloftsmaal (Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen, inv. nr. Jan Swart 5) van Jan Swart is voorzien van hetzelfde monogram.

4 Londen, The British Museum, inv. nr. 1929,0516.8; Popham 1932, p. 44, nr. 11. Zie ook de tekening van Pieter Cornelisz. Kunst, De Steniging van de Ouderlingen in dit museum, inv. nr. N 5.

5 Husband in New York 1995, p. 12.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Jan Swart van Groningen

Groningen voor 1500 - Antwerpen in of na 1560

Bekijk het volledige profiel