:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het martelaarschap van de apostel Paulus

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Het martelaarschap van de apostel Paulus
Materiaal en techniek Pen in twee tinten bruine inkt, kader in pen in bruine inkt, gedoubleerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 259 mm
Breedte 193 mm
Makers Tekenaar: Pieter Cornelisz. Kunst
Inventarisnummer N 11 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1550
Signatuur geen
Watermerk Gothic letter P, surmounted by a quadrifoil (59 x 15mm, upside down, to the right of the centre, on P3-4 from the right, PP21mm; vH, 9P, cropped folio), similar to Piccard Online 109731 (doc. Ghent 1541), 109840 (doc. Brussels 1541), 109839 (doc. Xanten 1532) and 109752 (doc. Arnhem 1508) and the watermark found in an anonymous drawing in the museum collection (inv. no. N 83). [AE]
Conditie recto: lacunes langs de randen van de wormgaatjes, roestbruine vlekken in de rechter helft, inktvraat; verso: doublure
Inscripties '9' (linksonder, in potlood), '1h6' (middenonder, in pen in bruine inkt), '1h5' (rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken geen
Tentoonstellingen Rotterdam 1936, no 62
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Baldass 1915, pp. 25-26; Hoogewerff III, 1939, p. 327; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Zoals vrijwel alle tekeningen van Pieter Cornelisz. Kunst is dit een ontwerp voor een glasruitje. Het maakte waarschijnlijk deel uit van een reeks voorstellingen die samen het martelaarschap van de apostelen of het leven van de apostel Paulus verbeeldden. Het leven van Paulus wordt grotendeels beschreven in het bijbelboek Handelingen, waarin verhaald wordt van de omzwervingen van de apostelen. Zijn dood staat beschreven in de Legenda Aurea van Jacobus de Voragine.1 Paulus was een Romeins staatsburger die Christenen vervolgde en die zich op weg naar Damascus bekeerde tot het Christendom. Daarna reisde hij door Klein-Azië en Griekenland om het Evangelie te verkondingen. Hij werd door de Romeinen vervolgd en uiteindelijk door keizer Nero in Rome veroordeeld tot de marteldood. Als Romeins burger had Paulus recht op de meer eervolle en snelle dood door het zwaard, waarmee in deze voorstelling het vonnis al is voltrokken. Links in het beeld kijkt de beul met zijn zwaard steunend op de grond naar het onthoofde lichaam van Paulus, die op zijn buik achter hem ligt. Rechts kijkt Nero, met heersersstaf in de hand en zijn soldaten achter hem, toe. Paulus’ afgehakte hoofd ligt voor zijn voeten. Het hoofd is geblinddoekt met de sluier van Plautilla, een leerlinge van Paulus. Volgens de legende nam Paulus na zijn onthoofding zelf deze sluier af, ving er zijn eigen bloed mee op en retourneerde hem aan Plautilla. In plaats van de traditionele drie stralen bloed die staan voor Geloof, Hoop en Liefde, stroomt het bloed uit de hals van Paulus.

Op het tweede plan is het afscheid van Paulus en Petrus te zien, voordat zij beiden buiten de stadspoort gevangen worden genomen. Deze gebeurtenis, die in de bijbel en Legenda Aurea niet wordt beschreven, gaat direct vooraf aan de onthoofding. De twee apostelen hadden lang met elkaar gereisd en gepredikt. Ze werden, volgens de traditie, beide op dezelfde dag in Rome ter dood gebracht.2 Het afscheid van beide apostelen is afkomstig uit de Italiaanse beeldtraditie en komt relatief weinig voor in de Nederlandse beeldende kunst.3

Het is goed mogelijk dat Pieter Cornelisz. zich voor dit ontwerp losjes baseerde op een houtsnede van Lucas Cranach de Oudere. Deze houtsnede van ca. 1512, is onderdeel van een reeks van twaalf met als thema het Martelaarschap der apostelen (afb. 1).4 aan motieven in Cranachs voorstelling.

De roestbruine pigmentvlekken rechtsonder zijn dezelfde als die op Het verzorgen van de zieken van Pieter Cornelisz. Kunst in Amsterdam.5 Waarschijnlijk zijn deze vlekken veroorzaakt door een ijzeroxide-houdende grisailleverf of zilvergele verf, die beide werden gebruikt voor glasruitjes.6 Mocht dat zo zijn, dan moeten de tekeningen zich op enig moment in de werkplaats van een glasverver hebben bevonden. Aangezien dergelijke tekeningen ook in de negentiende eeuw nog opnieuw als model voor vensters konden worden gebruikt, is dit moment niet nader te bepalen.

De betekenis van de opschriften onderaan het blad (1h6 en 1h5) is onduidelijk. Wellicht verwijzen ze naar de plaatsing van het raam, of naar nummeringen in een geschreven beeldprogramma.7 De wormgaatjes in het papier suggereren dat de tekening ooit op paneel was geplakt en gedurende een bepaalde periode als zelfstandig kunstwerk functioneerde.

[caption id="attachment_14554" width="624" align="alignleft"]fig. 1 Lucas Cranach the Elder. Martyrdom of Paul by beheading, c. 1512. Amsterdam, Rijksmuseum, inv. no. RP-P-OB-4446fig. 1 Lucas Cranach the Elder. Martyrdom of Paul by beheading, c. 1512. Amsterdam, Rijksmuseum, inv. no. RP-P-OB-4446[/caption]

Noten

1 Legenda Aurea 1993, vol. I, pp. 351-354.

2 Legenda Aurea 1993, vol. I, pp. 349-350

3 Hall 1974, p. 237. Zie bijvoorbeeld het schilderij toegeschreven aan Jacopo di Cione (c. 1325-na 1390) met Het afscheid van Petrus en Paulus (verblijfplaats onbekend) in B. Berenson, Italian Painters of the Renaissance. Florentine School, 1963, vol. I, p. 105.

4 Ill. Bartsch 11 (VII), p. 362, nr. 44.

5 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1879-A-6. Afbeelding in Boon 1978, nr. 146

6 Husband suggereert een ijzer-oxide oplossing bij de Amsterdamse tekening. New York 1995, p. 113. Met dank aan Joost Caen die in een e-mail de mogelijkheden nader specificeerde. Hij maakt het onderscheid tussen de ijzer-oxide grisailleverf (rood-roest van kleur) en het zilvergeel (meestal oranje-roest van kleur). De opbouw van de materialen van deze pigmentvlekken kan worden vastgesteld aan de hand van een XRF-meting, die in het kader van dit project niet is uitgevoerd. E-mailcorrespondentie Joost Caen, april 2012.

7 Met dank aan Yvonne Bleyerveld voor deze suggestie. Van het kartuizerklooster in Scheut, België is een geschreven beeldprogramma van glasvensters bewaard gebleven. Overigens zonder nummering. Zie: Bleyerveld/Stein 2009.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pieter Cornelisz. Kunst

Leiden circa 1490- 1560/1561

Bekijk het volledige profiel