:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een knielende monnik die een kaars vasthoudt

Studie van een knielende monnik die een kaars vasthoudt

Vittore Carpaccio (in circa 1502)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Carpaccio is vooral bekend om zijn grote schilderijenreeksen, met
name die in de Scuola di San Giorgio degli Schiavoni in Venetië,
het hoofdkwartier van een broederschap van Venetianen afkomstig
uit Dalmatië. Daar schildert hij een beroemde serie van zeven
voorstellingen uit het leven van de patroonheiligen van de Scuola,
waaronder Augustinus en Hiëronymus. Deze tekening is een
voorbereidende studie voor een van de monniken in ‘De begrafenis
van de heilige Hiëronymus’.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Studie van een knielende monnik die een kaars vasthoudt
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier (recto en verso) #check (elders: penseel in bruin)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 194 mm
Breedte 140 mm
Makers Tekenaar: Vittore Carpaccio
Inventarisnummer MB 1940/T 7 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1502
Watermerk geen (vH, ?P)
Merkteken J.P. Heseltine (L.1507)
Herkomst Silvestro Bonfiglioli (1637-1696), Bologna; Bartolommeo Bonfiglioli, Bologna-Venetië; door zijn erven verkocht aan Zaccaria Sagredo tussen 1727 en 1728; Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. nr. deest), Venetië (gemonteerd in een album); Sagredo's albums door zijn erven verkocht aan Consul John Udny in 1763 en door hem naar Engeland gebracht; Earls of Sunderland (in een van vier Sagredo albums); door vererving aan George Charles Spencer Churchill, 8th Duke of Marlborough, Blenheim Palace, Woodstock; zijn veiling, Londen (Christie) 15.06.1883, waarschijnlijk in lot 114 (naar Carpaccio, BP 6/16/6 aan Thibaudeau); John Postle Heseltine (1843-1929, L.1507), Londen; kunsthandel P. & D. Colnaghi & Obach, Londen (1912); Henry Oppenheimer (1859-1932, L.1351), Londen, verworven in 1912; zijn veiling, Londen (Christie's) 10-14.07.1936, lot 53, pl. 14 (aan Cassirer); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1936 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen in 1940
Tentoonstellingen Amsterdam 1953, nr. T 15; Venetië/Florence 1985, nr. 13; Rotterdam 1987, nr. 13; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 7); Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Heseltine 1906, nr. 7, ill.; Von Hadeln 1925a, p. 58, ill. 19, 20; Fiocco 1931, p. 72, pl. 102a-b; Parker 1936, nr. 53, taf. 14; Van Marle 1923-38, dl. 19 (1938), p. 338; Fiocco 1942, p. 72; Tietze/Tietze-Conrat 1944, pp. 146, 153, nr. 620; Amsterdam 1953, nr. T 15, pl. 61; Fiocco 1958, p. 29, nr. 7; Lauts 1962, pp. 30, 276-277, nr. 47, pl. 88, 98; Pignatti 1963, p. 53; Muraro 1966, p. 110; Perocco 1967, p. 98; Pignatti 1972, p. 13; Muraro 1977, p. 75, figs. 19, 95 (recto Carpaccio, verso volger); Ames-Lewis 1981, p. 145, ill. 142; Aikema/Meijer 1985, nr. 13, ill.; Ruggeri 1985, p. 235; Rotterdam 1987, nr. 13; Elen 1989, pp. 14, 24 n. 16; Rotterdam/New York/Cleveland 1990, p. 155 n. 9 onder nr. 55; Ter Molen 1993, p. 195, nr. 18 (verso), ill.; Elen 2004, pp. 13, 25, n. 6
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rhoda Eitel-Porter

Vittore Carpaccio, detail van knielende monniken in 'De begrafenis van de heilige Hiëronymus', 1502, tempera op doek, 141 x 211 cm, Scuola di San Giorgio degli Schiavoni, Venetië. Foto Web Gallery of Art

Carpaccio is een van de belangrijkste Venetiaanse schilders uit de vroege renaissance en staat vooral bekend om zijn levendige, verhalende cycli van Venetiaanse broederschappen ofwel scuole, waaronder zijn schilderijen voor de Scuola di San Giorgio degli Schiavoni. De tekening op de recto is een studie voor een van de knielende monniken achter de baar in De begrafenis van de heilige Hiëronymus uit 1502, een tafereel dat tot de cyclus behoort die Carpaccio in opdracht van de scuola voor het oratorium schilderde.[1] In Uppsala bevindt zich een ontwerp voor de volledige compositie in pen in inkt die, naar wordt aangenomen, voorafgaat aan de Rotterdamse figuurstudie.[2] In die compositiestudie heeft de figuur zijn hand nog niet onder zijn pij geschoven zoals in de Rotterdamse studie en het voltooide schilderij het geval is. De studie in Uppsala laat zien dat de figuur in een eerdere fase een prominente positie innam en vrij geïsoleerd in een leeg vlak in het midden van de compositie naast een absurd hoge palm neerknielde, waardoor de aandacht als door een bliksemafleider onmiddellijk naar de figuur werd geleid. In het uiteindelijke werk staat de palm verder weg en niet meer op één lijn met de monnik die nu het toneel deelt met een metgezel direct links van hem.

Er is een verrassend groot aantal andere tekeningen in verband gebracht met De begrafenis van de heilige Hiëronymus en andere schilderijen uit deze reeks. De monnik rechts met een kruis in zijn hand is vermoedelijk gebaseerd op een eerdere tekening, nu in Florence,[3] en enkele figuren met een tulband in de achtergrond lijken aan een blad met studies in Parijs[4] te zijn ontleend. Caroline Brooke zette in een verhelderend artikel uit 2004 Carpaccio’s werkwijze uiteen en toonde aan dat de kunstenaar zowel volledige composities als ook aparte studies voor prominente individuele figuren vervaardigde en daarnaast teruggreep op studiebladen met een repertorium van beeldmotieven. Soms richtte hij zich vrijwel volledig op de setting en gaf slechts schetsmatig de contouren van nog nader uit te werken figuren aan, zoals in de tekening in Uppsala en Het visioen van de heilige Augustinus in Londen,[5] een voorbereidende studie voor een ander schilderij in het Oratorio di San Giorgio degli Schiavoni. Carpaccio was ook een van de eerste kunstenaars die regelmatig op blauw papier tekende en dit als een middentoon gebruikte die hij met wit krijt lichter en met zwart krijt donkerder kon maken, een hulpmiddel en techniek die inmiddels als typisch Venetiaans worden beschouwd.

De tekening op de verso van het Rotterdamse blad oogt wat star en studieus vergeleken met de overtuigend neergezette figuur op de voorkant. De studie toont een beweeglijk Christuskind dat op schoot bij zijn moeder met haar arm worstelt, waarbij de rest van de figuur van Maria is weggelaten. Lauts zag vaag een verband met het schilderij Sacra Conversazione in Avignon uit omstreeks 1500-1510,[6] maar de gelijkenis is oppervlakkig en het kind in deze studie is identiek aan het Christuskind in een aantal religieuze schilderijen waar Carpaccio terecht om werd geroemd.[7] De studie op de verso werd vermoedelijk door een medewerker uit Carpaccio’s werkplaats vervaardigd.[8]

Noten

[1] De eerste die een verband zag tussen deze tekening en het schilderij in de Scuola di San Giorgio degli Schiavoni was Heseltine, in 1906.

[2] Uppsala University Library, inv. 6642; Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 155, nr. 636, pl. xix; Brooke 2004, p. 305, afb. 3; Humfrey 2005, p. 89, nr. 23, afb.

[3] Gallerie degli’Uffizi, inv. 1696F; opgemerkt door Brooke 2004, p. 306 en noot 16.

[4] Musée du Louvre, Rothschild Collection, inv. 765 DR verso. Muraro 1977, pp. 71-72, afb. 64 en 65; Brooke 2004, p. 306, afb. 6 en 7.

[5] British Museum, inv. 1934,1208.1. Brooke 2004, p. 304.

[6] Musée du Petit Palais, inv. MI 548; het schilderij bevond zich voorheen in het Musée des Beaux-Arts, Caen.

[7] Lauts 1962, p. 276.

[8] Muraro 1977, p. 75; Aikema/Meijer 1985, p. 32, beide ‘forse materiale di repertorio’.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Vittore Carpaccio

Venetië circa 1460/1465 - Venetië 1525/1526

Bekijk het volledige profiel