:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Naakte man leunend op een stok

Naakte man leunend op een stok

Benozzo Gozzoli (in circa 1450-1460)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Naakte man leunend op een stok
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, wit gehoogd, op rood geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 170 mm
Breedte 65 mm
Makers Tekenaar: Benozzo Gozzoli
Inventarisnummer MB 977 recto (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1844
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1460
Watermerk geen (vV, 3P)
Inscripties 'Rogier van Deeltweijden' (op fragment van verwijderde doublure, potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857 op fragment van verwijderde doublure)
Herkomst (?) Giorgio Vasari (1511-1574), Florence; - ; Frans J.O. Boijmans (1767-1847, L.1857), Utrecht, legaat 1847
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 556; Rotterdam 1952, nr. 82b ; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 15; Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Cat. 1852, nr. 1131; Cat. 1869, nr. 1534 (Rogier vd Weyden); Cat. 1921, nr. 556; Cat. 1925, nr. 561; Cat. 1927, nr. 561b; Van Marle 1923-38, dl. 11 (1929), pp. 225, 227 (Gozzoli); Amsterdam 1934, nr. 556, ill.; Venturi 1934, p. 495; Berenson 1938/61, nr. 545a, pl. 38; Haverkamp Begemann 1952, nr. 82b; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 15, pl. 16; Degenhart/Schmitt 1968, dl. I-2, pp. 472, 637, nr. 420, dl. I-4, pl. 322c; Ragghianti Collobi 1974, p. 65, pl. 173; Ames-Lewis 1995, pp. 392, 394, fig. 7; Ames-Lewis 1998, pp. 30, 36, note 16
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Dit is waarschijnlijk een fragment van een groter blad dat werd bijgesneden naar het huidige formaat toen het tussen ca. 1540 en 1574 in Giorgio Vasari's (1511-1574) Libro de’ Disegni werd gemonteerd.[1] Degenhart/Schmitt (1968) wezen op de sporen van kaderlijnen op de onderrand van dit blad (nu verborgen vanwege de manier waarop het blad werd gemonteerd) en het bijbehorende blad MB 976, ook in Rotterdam, en op de kleine uitstulpingen (de hand en de stok), aan de anderszins rechte linker- en rechtermarges van het huidige blad, kenmerkend voor de manier waarop Vasari tekeningen in zijn albums monteerde.

De afmetingen van de twee bladen zijn ongeveer hetzelfde, de rode grondering is identiek en de tekeningen op de recto’s zijn in typologisch en stilistisch opzicht zeer goed vergelijkbaar. De twee huidige bladen behoorden oorspronkelijk echter niet tot hetzelfde grotere blad aangezien de preparatie van de verso’s van elkaar verschillen: de ene heeft een dikke groene ondergrond (MB 977 verso), de andere is bedekt met een dunne rode laag (MB 976 verso) die identiek is aan die van de recto’s.

Het staande mannelijke naakt in contrapposto op de recto van dit blad werd door een leerling gekopieerd in een tekening die nu onderdeel is van het Gozzoli-album (folio 6 verso), eveneens in Rotterdam. Deze tekening, waarin de aandacht zich voornamelijk richt op de musculatuur en minder op het hoofd en de ledematen, werd vervolgens als model gebruikt voor een aangeklede versie met zware draperieën die er op hetzelfde blad naast staat, zoals opgemerkt door Ames-Lewis (1995 en 1998).

De enkele tekening van een voet op de verso (tevoorschijn gekomen toen het opzetvel rond 1990-1995 tijdens conserveringswerkzaamheden werd verwijderd) is bijna identiek aan die op folio 8 recto van het Gozzoli-album (I 562) waar de voet eveneens is geplaatst op een verlichte plint en een schaduw naar links werpt. De anatomische details van laatstgenoemde tekening zijn echter minder overtuigend en dus gaat het daar om een kopie (naar een kopie, niet noodzakelijkerwijs naar de huidige tekening), net zoals bij alle andere tekeningen in het album het geval is. Het album bevat nog een aantal andere tekeningen van gipsafgietsels van voeten die ook van vroegere prototypes naar sculpturale fragmenten uit de oudheid waren afgeleid, op de vergelijkbare, groen geprepareerde folio’s 5 verso en 6 recto.

Beide tekeningen maakten in 1847 deel uit van het legaat van Frans Boijmans en werden in de eerste catalogus uit 1852 opgenomen als door Rogier van der Weyden (1399/1400-1464). Dankzij die onjuiste vermelding overleefden ze de rampzalige brand van 1864, waarbij bijna alle tekeningen door niet-Nederlandse meesters verloren gingen.

Noten

[1] Zie voor verdere informatie de tentoonstellingscatalogus Parijs/Stockholm 2022.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Benozzo Gozzoli

Florence circa 1420 - Pistoia 1497

Bekijk het volledige profiel