:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van twee slapende apostelen uit ‘De doodsangst in de tuin'

Studie van twee slapende apostelen uit ‘De doodsangst in de tuin'

Omgeving van: Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci) (in circa 1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van twee slapende apostelen uit ‘De doodsangst in de tuin'
Materiaal en techniek Metaalstift, op bruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 219 mm
Breedte 245 mm
Makers Omgeving van: Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci)
Vroegere toeschrijving: Giovanni di Pietro
Inventarisnummer DN 118/15 recto (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1500
Watermerk geen (moeilijk doorzicht, vV, 7P)
Inscripties [...] (weggegomde annotatie, l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken J. Somers (L.2981, inv. 'f 10'), W. Esdaile (L.2617)
Herkomst De tekeningenverzameling (2638 bladen in 16 albums; deze in Album F, nr. 10) samengesteld door Padre Sebastiano Resta (1635-1714), Milaan, voor Giovanni Matteo Marchetti, bisschop van Arezzo (L.2911 deest); John Lord Somers (L.2981, inv. 'f 10' #check), verworven met de Marchetti Collectie van Marchetti's neef Cavaliere Marchetti van Pistoia in 1710; - ; William Esdaile (1758-1837, L.2617), Londen; zijn veiling, Londen (Christie) 18-25.06.1840, lot 54 (Perugino, met lot 55 voor £4); - ; dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (Anoniem Italiaans)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Cat. 1925, nr. 584a; Cat. 1927, nr. 585
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Deze tekening toont twee slapende apostelen in de hof van Getsemane: de bebaarde Petrus links met naast hem Jacobus of Johannes, zoals beschreven in het evangelie van Marcus (14:32-43). Het blad wordt hier voor het eerst herkend als een kopie naar de figuren in Perugino’s De doodsangst in de tuin.[1] Dat schilderij bestaat niet meer, maar is bekend van een versie die is toegeschreven aan Bernardino Di Betto Detto Pinturicchio (ca. 1454-1513) in een privécollectie in Florence[2] en een variant daarvan in Indianapolis.[3] Een voorstudie van Jacobus en Johannes van de hand van Perugino bevond zich voorheen in de collectie van de groothertogen van Saksen-Weimar.[4] De kunstenaar gebruikte de figuur van Petrus later opnieuw voor een van de figuren in de achtergrond van Het laatste avondmaal in de Cenacolo di Fuligno in Florence.

Een versie van het schilderij in Londen[5] door Perugino’s leerling Giovanni di Pietro (‘Lo Spagna’, werkzaam 1504-1528) toont enkele kleine wijzigingen in de houding van de apostelen die ook zijn weergegeven in een karton in Florence.[6] De Rotterdamse tekening werd eerder aan dit schilderij in Londen gerelateerd en om die reden aan Giovanni di Pietro toegeschreven.[7] De figuren op het Rotterdamse blad, met rechts de apostel die tegen een rots leunt en links Petrus wiens voeten beide naar rechts zijn gekeerd, komen echter sterk overeen met die in Perugino’s origineel; de kopiist werkte kennelijk naar deze versie en niet naar één van de latere varianten. En andere kopie van dezelfde figuren bevindt zich in Windsor.[8] Een tekening in Besançon[9] en één die in 1977 op de kunstmarkt kwam[10] tonen alleen de figuur van Petrus. Al deze kopieën zijn vermoedelijk bij wijze van oefening door verschillende medewerkers uit Perugino’s werkplaats vervaardigd, om zo diens motieven te bestuderen en vast te leggen. Terwijl de tekeningen in Windsor en Besançon in pen in inkt zijn uitgevoerd, is de Rotterdamse tekening wat houterig op een bruin geprepareerde ondergrond in metaalstift getekend. Dit medium werd door leerlingen vaak gebruikt om hun hand te trainen. Petrus’ benen zijn via een vel zwartgemaakt papier overgetrokken, zoals blijkt uit de omtreklijnen in zwart op de verso. Een ander voorbeeld van een motief dat in metaalpunt door een medewerker uit Perugino’s werkplaats is gekopieerd is de musicerende engel in DN 107/4.

Toen deze tekening in de negentiende eeuw in bezit was van de verzamelaar William Esdaile (1758-1837) werd het blad al met Perugino in verband gebracht, maar die connectie was kennelijk weer vergeten toen de studie in handen kwam van Adriaan Domela Nieuwenhuis, die ten onrechte een overeenkomst met de tekeningen van de Venetiaanse kunstenaar Jacopo de’ Barbari (1460/1470-vóór 1516) meende te zien.[11]

Noten

[1] Dit schilderij is een ander dan Perugino’s bekende De doodsangst in de tuin in de Gallerie degli Uffizi, Florence, inv. 1890, nr. 8367.

[2] Dit is vermoedelijk het schilderij dat in Luzern (Fisher) op 12 juni 1970 werd verkocht, lot 23, toegeschreven aan Eusebio di San Giorgio en afgedrukt in Londen/Washington D.C./Toronto/Los Angeles 1999‑2001 onder nr. 7, afb. 17.

[3] Herron School of Art and Design, collectie George Clowes, zie Indianapolis 1959, nr. 43, afb.

[4] Huidige verblijfplaats onbekend, zie een negentiende-eeuwse foto van de tekening in The Prince Consort’s Raphael Collection, Royal Collection, Windsor, inv. 850238, zie ook Fischel 1917, nr. 22, afb.

[5] National Gallery, inv. NG1032.

[6] Gallerie degli Uffizi, inv. 410 E. Een negentiende-eeuwse foto van dit karton bevindt zich in The Prince Consort’s Raphael Collection, Royal Collection, Windsor, inv. 850236.

[7] Cat. 1925, nr. 584a; Cat. 1927, nr. 585.

[8] Royal Collection, inv. 912792.

[9] Musée des Beaux‑Arts et de l’Archéologie, inv. M0332_D.3026.

[10] Londen (Christie’s) 05.04.1977, lot 44.

[11] Domela Nieuwenhuis 1923, p. 17: ‘Anoniem - herinnert in menig opzicht aan Jacopo Barbary.’

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci)

Città della Pieve 1446/1447 - Fontignano 1523

Bekijk het volledige profiel