Het ontstaan van deze prent is nauw verbonden met de geboorte van Kollwitz’ oudste zoon Hans. Het verhaal gaat dat toen de etsplaat in het zuur lag, bij Kollwitz de weeën begonnen. Kollwitz gaf dit later als reden voor het feit dat de ets wat donker is uitgevallen: doordat de plaat langer in het zuur lag dan de bedoeling was, zijn de lijnen dieper gebeten, waardoor een zwartere afdruk ontstond., The publication of this print is closely related to the birth of Kollwitz’s eldest son Hans. The story goes that Kollwitz’s labour pains began while the etching plate was in the acid bath. Kollwitz later gave this as the reason for the darkness of the print: because the plate spent longer in the acid than intended the lines were bitten deeper resulting in a darker print.
Specificaties
Titel | Begroeting |
---|---|
Materiaal en techniek | Ets en drogenaald |
Objectsoort |
Prent
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 297 mm Breedte 201 mm |
---|---|
Makers |
Graficus:
Käthe Kollwitz
|
Inventarisnummer | L 1956/6 (PK) |
Credits | Aankoop met steun van Stichting Lucas van Leyden, 1956 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1956 |
Vervaardigingsdatum | in 1892 |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Ets
> Manueel
> Diepdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Drogenaald
> Gravure
> Gegraveerd
> Manueel
> Diepdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Duitsland > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Käthe Kollwitz
Königsberg 1867 - Moritzburg 1945
In het werk van de Duitse kunstenares Käthe Kollwitz (1867-1945) staat de mens centraal. Haar tekeningen, prenten en beelden geven een beeld van de donkere...
Bekijk het volledige profiel