:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De gelijkenis van het bruiloftsmaal

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De gelijkenis van het bruiloftsmaal
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen en penseel in twee tinten bruine inkt, bruin en geel gewassen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 271 mm
Breedte 192 mm
Makers Tekenaar: Jan Swart van Groningen
Inventarisnummer Jan Swart 5 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1530-1550
Signatuur geen
Conditie mechanische schade en vochtvlekken
Inscripties 'Johan …… bruyloft' (verso, langs bovenrand, in pen in zwarte inkt), 'Matheus 22 .avit' (verso, langs bovenrand, in pen in lichtbruine inkt), 'deze storie hebbe / ick van wessel jansz gekocht / den elften janua anno 1607 / Johan Helmarck / [..]' (verso, middenonder, in pen in lichtbruine inkt); 'i 96' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt); 'G' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt), 'EM' (verso, middenonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 977; Cat. 1869, nr. 834; Kleinmann VI, blatt 26; Cat. 1901, nr. 870 (fl. 35,-); Baldass 1918, pp. 15, 20, nr. 63; Lugt 1936, p. 36, onder nr. 155; Hoogewerff dl. 3, 1939, pp. 449-451 (uitverkiezing van Jehu tot koning van Israël); Veldman 2002, p. 70; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Blijkens het opschrift op de keerzijde, werd deze voorstelling al bij de verkoop van Wessel Jansz aan Johan Helmarck in 1607 herkend als de parabel van het koninklijk bruiloftsmaal. In deze gelijkenis (Matteüs 22:1-14), ook wel de onwaardige bruiloftsgast genoemd, stuurde een koning zijn dienaren erop uit om gasten uit te nodigen voor de bruiloft van zijn zoon. Iedere genodigde bedankte echter voor de eer; hij had wel wat beters te doen. Woedend stuurde de koning zijn dienaren nogmaals op pad. Ditmaal moesten zij iedereen die zij tegenkwamen, goed of slecht, arm of rijk, uitnodigen. Toen iedereen aanzat tijdens het bruiloftsmaal ontdekte de koning tot zijn ongenoegen dat een van de gasten zich niet voor de gelegenheid had gekleed. De man had hier geen verklaring voor en werd zonder pardon aan handen en voeten gebonden en in het donker naar buiten gegooid, want, zo besluit Matteüs, ‘velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren’. En daarmee maakte hij meteen de moraal van deze gelijkenis duidelijk. Het bruiloftsmaal staat symbool voor het Koninkrijk der Hemelen en de tweede schifting, die aan tafel wordt gemaakt, laat zien, dat iedereen wel graag toegang wil tot de hemel, maar dat deze niet aan een ieder wordt verleend. Daarnaast werd deze parabel door de Roomskatholieke kerk tevens vergeleken met het Laatste Avondmaal en de eucharistie, waarbij Christus voor de gastgever staat en de gast zonder passende kleding symbool is voor degene die met een onzuiver geweten aan de eucharistieviering deelneemt.1 Ook voor de calvinisten is de parabel van belang. In hun leer speelt namelijk de predestinatie ofwel uitverkiezing een belangrijke rol en is de mens al bij geboorte voorbeschikt voor eeuwig heil of verdoemenis.

Jan Swart tekende verschillende versies van de ontdekking van de onwaardige bruiloftsgast. In deze tekening liet hij een oudtestamentische hogepriester de onwaardige bruiloftsgast vermanend toespreken. De jongeman is in tegenstelling tot de andere, sober geklede genodigden, rijk gekleed. De trekken van de koning die aan tafel zit, doen denken aan die van Christus, waarmee Swart wellicht verwees naar de eucharistie. De rijke uitdossing van de jongeman staat symbool voor een ijdele en wereldse - en dus zondige - instelling. Voor hem was dan ook geen plaats bij de eucharistie of in de hemel.2 Op de achtergrond wordt de jongeman met handen en voeten gebonden in het gat van een rots gesmeten.

In nog twee tekeningen met dit onderwerp, koos Jan Swart voor een ander uitgangspunt.3 In deze versies werd de onwaardige bruiloftsgast uitgebeeld in een monnikspij, die kan wijzen op een anti-clericale houding van de kunstenaar. Deze opstelling was typerend voor het begin van de Reformatie waarin misstanden in de katholieke kerk aan de kaak werden gesteld.4

Evenals de andere tekeningen die hetzelfde onderwerp uitbeelden, was deze tekening ongetwijfeld bedoeld als een ontwerp voor een glasruitje. Het blad zal, zoals gebruikelijk, deel hebben uitgemaakt van een reeks waarin het hele verhaal werd uitgebeeld. Van Swart kennen we tenslotte tekeningen die een andere episode uit het verhaal in beeld brengen, zoals Het uitzenden van de boden in Parijs en De aankomst van de armen bij het paleis in Wenen.5

De lineaire manier van tekenen die Swart hanteerde, is uitermate geschikt voor omzetting van de voorstelling in glas en werd ook toegepast door andere kunstenaars die veel glasontwerpen tekenden, zoals Pieter Cornelisz Kunst.

Noten

1 Veldman 2002, pp. 67-68.

2 Veldman 2002, p. 70.

3 Parijs, Bibliothèque nationale, Lugt 1936, nr. 155, ill. plate 44; Kunsthandel Nystad en Kunsthandel Th. Laurentius, 1972. Afbeelding in: Amsterdam 1972, nr. 82.

4 Een dergelijke anti-clericale houding is vaker waarneembaar in het werk van Jan Swart. Veldman 2002, p. 70; Tümpel 1983, p. 310.

5 Parijs, Bibliothèque nationale, Lugt 1936, nr. 154, ill. plate 44; Wenen, Albertina, inv.nr. 7838, Benesch 1928, nr. 95, ill.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jan Swart van Groningen

Groningen voor 1500 - Antwerpen in of na 1560

Bekijk het volledige profiel