:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Parable of the Wedding Feast

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Parable of the Wedding Feast
Material and technique Black chalk (traces), pen and brush in two shades of brown ink, brown and yellow wash, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 271 mm
Width 192 mm
Artists Draughtsman: Jan Swart van Groningen
Accession number Jan Swart 5 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1530-1550
Signature none
Inscriptions 'Johan …… bruyloft' (verso, along the upper edge, in pen and black ink), 'Matheus 22 .avit' (verso, along the upper edge, in pen and light brown ink), 'deze storie hebbe / ick van wessel jansz gekocht / den elften janua anno 1607 / Johan Helmarck / [..]' (verso, at lower centre, in pen and light brown ink); 'i 96' (verso, at lower left, in pen and brown ink); 'G' (verso, at lower left, in pen and brown inkt), 'EM' (verso, at lower centre, in pen and brown ink)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance Wessel Jansz. to Johan Helmarck, 1607 [inscription verso]; Frans Jacob Otto Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Blijkens het opschrift op de keerzijde, werd deze voorstelling al bij de verkoop van Wessel Jansz aan Johan Helmarck in 1607 herkend als de parabel van het koninklijk bruiloftsmaal. In deze gelijkenis (Matteüs 22:1-14), ook wel de onwaardige bruiloftsgast genoemd, stuurde een koning zijn dienaren erop uit om gasten uit te nodigen voor de bruiloft van zijn zoon. Iedere genodigde bedankte echter voor de eer; hij had wel wat beters te doen. Woedend stuurde de koning zijn dienaren nogmaals op pad. Ditmaal moesten zij iedereen die zij tegenkwamen, goed of slecht, arm of rijk, uitnodigen. Toen iedereen aanzat tijdens het bruiloftsmaal ontdekte de koning tot zijn ongenoegen dat een van de gasten zich niet voor de gelegenheid had gekleed. De man had hier geen verklaring voor en werd zonder pardon aan handen en voeten gebonden en in het donker naar buiten gegooid, want, zo besluit Matteüs, ‘velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren’. En daarmee maakte hij meteen de moraal van deze gelijkenis duidelijk. Het bruiloftsmaal staat symbool voor het Koninkrijk der Hemelen en de tweede schifting, die aan tafel wordt gemaakt, laat zien, dat iedereen wel graag toegang wil tot de hemel, maar dat deze niet aan een ieder wordt verleend. Daarnaast werd deze parabel door de Roomskatholieke kerk tevens vergeleken met het Laatste Avondmaal en de eucharistie, waarbij Christus voor de gastgever staat en de gast zonder passende kleding symbool is voor degene die met een onzuiver geweten aan de eucharistieviering deelneemt.1 Ook voor de calvinisten is de parabel van belang. In hun leer speelt namelijk de predestinatie ofwel uitverkiezing een belangrijke rol en is de mens al bij geboorte voorbeschikt voor eeuwig heil of verdoemenis.

Jan Swart tekende verschillende versies van de ontdekking van de onwaardige bruiloftsgast. In deze tekening liet hij een oudtestamentische hogepriester de onwaardige bruiloftsgast vermanend toespreken. De jongeman is in tegenstelling tot de andere, sober geklede genodigden, rijk gekleed. De trekken van de koning die aan tafel zit, doen denken aan die van Christus, waarmee Swart wellicht verwees naar de eucharistie. De rijke uitdossing van de jongeman staat symbool voor een ijdele en wereldse - en dus zondige - instelling. Voor hem was dan ook geen plaats bij de eucharistie of in de hemel.2 Op de achtergrond wordt de jongeman met handen en voeten gebonden in het gat van een rots gesmeten.

In nog twee tekeningen met dit onderwerp, koos Jan Swart voor een ander uitgangspunt.3 In deze versies werd de onwaardige bruiloftsgast uitgebeeld in een monnikspij, die kan wijzen op een anti-clericale houding van de kunstenaar. Deze opstelling was typerend voor het begin van de Reformatie waarin misstanden in de katholieke kerk aan de kaak werden gesteld.4

Evenals de andere tekeningen die hetzelfde onderwerp uitbeelden, was deze tekening ongetwijfeld bedoeld als een ontwerp voor een glasruitje. Het blad zal, zoals gebruikelijk, deel hebben uitgemaakt van een reeks waarin het hele verhaal werd uitgebeeld. Van Swart kennen we tenslotte tekeningen die een andere episode uit het verhaal in beeld brengen, zoals Het uitzenden van de boden in Parijs en De aankomst van de armen bij het paleis in Wenen.5

De lineaire manier van tekenen die Swart hanteerde, is uitermate geschikt voor omzetting van de voorstelling in glas en werd ook toegepast door andere kunstenaars die veel glasontwerpen tekenden, zoals Pieter Cornelisz Kunst.

Footnotes

1 Veldman 2002, pp. 67-68.

2 Veldman 2002, p. 70.

3 Parijs, Bibliothèque nationale, Lugt 1936, nr. 155, ill. plate 44; Kunsthandel Nystad en Kunsthandel Th. Laurentius, 1972. Afbeelding in: Amsterdam 1972, nr. 82.

4 Een dergelijke anti-clericale houding is vaker waarneembaar in het werk van Jan Swart. Veldman 2002, p. 70; Tümpel 1983, p. 310.

5 Parijs, Bibliothèque nationale, Lugt 1936, nr. 154, ill. plate 44; Wenen, Albertina, inv.nr. 7838, Benesch 1928, nr. 95, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Jan Swart van Groningen

Groningen voor 1500 - Antwerpen in of na 1560

Bekijk het volledige profiel