:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor twee vliegende engelen

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor twee vliegende engelen
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 260 mm
Breedte 199 mm
Makers Tekenaar: Albertinelli (Mariotto di Bigio di Bindo)
Inventarisnummer I 563 M 200 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1505
Watermerk Cross (fragment)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken round lacquer seal with Gabburri coat of arms (verso, centre)
Herkomst Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; Benjamin West (1783-1820, L.419), Londen; zijn zoon Raphael West; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, verkoopcat. 1836; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 281 (opgehouden); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Zahn 1870, p. 193; Knapp 1903, p. 307; Von der Gabelentz 1922, nr. 660 (1510); Borgo 1974, p. 246 n. 13; Borgo 1976, p. 323, fig. 68; Fischer 1990, pp. 20, 23 (Albertinelli)
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Chris Fischer

Mariotto Albertinelli, 'Annunciatie met God de Vader', 1510, olieverf op paneel, 345 x 2467 cm, Galleria dell'Accademia, Florence. Foto Galleria dell'Accademia, Florence

Zoals Knapp in 1903 als eerste opmerkte,[1] is dit een studie voor de twee engelen linksboven in Albertinelli's Annunciatie met God de Vader in Florence (afb.), gedateerd in 1510.[2] Zowel de relatie als de toeschrijving werden in 1990 door Gabelentz,[3] Borgo[4] en de huidige auteur bevestigd.[5] Het reusachtige altaarstuk (335 x 230 cm) werd geschilderd in opdracht van de Compagnia van San Zanobi voor de kapel van de broederschap in het presbyterium van de kathedraal te Florence. Het contract is nooit teruggevonden, maar gezien de betalingen die Albertinelli tussen 1505 en 1511 ontving, werden de voorbereidende tekeningen waarschijnlijk rond 1505 gemaakt.

De tekening is uitgevoerd op blauw geprepareerd papier, waar Albertinelli in dit geval louter om decoratieve redenen voor koos. Hij plaatste de twee engelen innig verstrengeld als één reliëfachtig ornament op het blad zonder enige moeite te doen om ze meer volume of textuur te geven. Toch had het gekleurde papier heel goed als een middentoon kunnen dienen om met wit krijt lichter en met zwart krijt donkerder te maken, een werkwijze die typerend is voor Albertinelli en sterk afwijkt van de manier waarop zijn compagnon Fra Bartolommeo (1473‑1517) figuren afbeeldde. Dat wordt duidelijk als we Albertinelli's engelen vergelijken met de engelen die uiteindelijk te zien zijn in Fra Bartolommeo's schilderij Het visioen van de heilige Bernard (1504‑1507) in Florence,[6] uit diezelfde periode; deze zijn fysiek zwaarder en ronder. Kenmerkend voor Albertinelli's benadering van vormen is ook het sterke contrast tussen licht en donker. De lichtende oppervlakken zijn scherp gescheiden van de schaduwpartijen, vrijwel zonder overgang, waardoor de opzichzelfstaande figuur bijna in fragmenten uiteen lijkt te vallen. Dit effect is in het schilderij zelfs nog sterker en draagt bij aan de duistere, mysterieuze sfeer. Een soortgelijke tekening voor de twee begeleidende engelen rechtsboven in het altaarstuk is ook in het Gabburri-album opgenomen.[7]

Noten

[1] Knapp 1903, p. 307.

[2] Galleria dell’Accademia, inv. 1890 n. 9643.

[3] Von der Gabelentz 1922, nr. 660.

[4] Borgo 1974, p. 246 n. 13.

[5] Fischer 1990, pp. 20, 23.

[6] Gallerie degli Uffizi, inv. 1890 n. 8455.

[7] Museum Boijmans Van Beuningen, inv. I 563 M 201.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Albertinelli (Mariotto di Bigio di Bindo)

Florence 1474 - Florence 1515

Bekijk het volledige profiel