:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Een knielende heilige en studie voor het Christuskind

Een knielende heilige en studie voor het Christuskind

Amico Aspertini (in circa 1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Een knielende heilige en studie voor het Christuskind
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen, op perkament
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 148 mm
Breedte 100 mm
Makers Tekenaar: Amico Aspertini
Inventarisnummer I 532 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken G. Vallardi (L.1223)
Herkomst Giuseppe Vallardi (1784-1863, L.1223/1223a)**, kunsthandelaar, Milaan; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Umbrische school, c. 1450); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Faietti/Scaglietti Kelescian 1995, pp. 248-249, nr. 33
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Giada Damen

Toen dit fragmentarische blad van perkament in de jaren 1950 door Annegrit Schmidt en Philip Pouncey werd bestudeerd, opperden beiden een toeschrijving aan de Bolognese schilder en beeldhouwer Amico Aspertini, een kunstenaar die veel studies naar de antieken vervaardigde.[1] De tekening werd echter pas in 1995 gepubliceerd door Marzia Faietti en Daniela Scaglietti Kelescian, die de toeschrijving aan Aspertini onderschreven en het blad in hun catalogus van diens werk opnamen.[2] De tekenstijl van de twee studies van de knielende heilige - waarschijnlijk de heilige Hiëronymus - en het Christuskind op de recto duidt op een datering in het begin van de zestiende eeuw. Ook is gewezen op een sterke overeenkomst, zij het niet op alle punten, tussen de figuur van de heilige Hiëronymus en dezelfde heilige in de zogeheten Pala del Tirocinio in de Pinacoteca Nazionale in Bologna.[3] De gedrapeerde figuren op de verso zijn met scherpe contourlijnen neergezet, een werkwijze die eveneens typerend is voor Aspertini. De studies kunnen ook aan figuren in een ander werk door Aspertini worden gerelateerd: de predella met Het huwelijk van Maria in de Pinacoteca in Ferrara.[4] De precieze functie van het blad is niet duidelijk, maar wel is bekend dat Aspertini aan het begin van de zestiende eeuw waarschijnlijk met het oog op schilderijen ideeën voor figuren uitwerkte. Mogelijk was het blad onderdeel van een groot schetsboek vergelijkbaar met Aspertini’s Codex Wolfegg.

Noten

[1] Volgens aantekeningen in het museumarchief van het Museum Boijmans Van Beuningen. 

[2] Faietti/Scaglietti Kelescian 1995, nr. 33. 

[3] Ibidem, nr. 14. Bologna, Pinacoteca Nazionale, inv. 558. 

[4] Ibidem, nr. 12. Ferrara, Pinacoteca Nazionale, inv. PNFe-402. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Amico Aspertini

Bologna 1474/1475 - Bologna 1552

Bekijk het volledige profiel