:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Naar links knielende heilige

Naar links knielende heilige

Omgeving van: Domenico Ghirlandaio (in circa 1495)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Naar links knielende heilige
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, op bruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 181 mm
Breedte 122 mm
Makers Omgeving van: Domenico Ghirlandaio
Vroegere toeschrijving: Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Vroegere toeschrijving: Berto di Giovanni
Inventarisnummer I 470 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1495
Watermerk top van ? in een cirkel, daarboven een kleine Franse lelie (fragment, bovenste deel, 33 x 31 mm, r.b., op P4 van 5P, vV)
Inscripties 'Berto di Giovanni' (op fragment van verwijdere montuur, potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Fürst von Lichnowsky (L.1707); onbekende merk, ?douanestempel, onduidelijk (niet in Lugt?); W. Mayor (L.2799)
Herkomst Anon. (niet uit Gaburri albums); Fürst von Lichnowsky (1789-1845), Wenen/München, L.1707; William Mayor (-1874, L.2799)***, kunsthandelaar, Londen; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Berto di Giovanni); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Chris Fischer

Deze tekening werd ooit toegeschreven aan Berto di Giovanni, een leerling van Perugino die tussen 1497 en 1525 in Perugia werkte. Vermoedelijk is de studie echter van een Florentijnse meester uit de omgeving van Domenico Ghirlandaio (1449‑1494), wiens techniek voor kruisarceringen hier heel precies is nagevolgd. Fahy, die veel belang hechtte aan de vermeende samenwerking tussen Fra Bartolommeo (1472/1474-1517) en Ghirlandaio’s werkplaats, opperde in 2004 tijdens een gesprek dat de studie een vroeg werk van Fra Bartolommeo was. Deze toeschrijving wordt echter niet ondersteund door het feit dat studies van deze jonge kunstenaar in Windsor[1] en Oxford[2] met een lossere hand en meer gevoel voor ruimte zijn getekend dan het Rotterdamse blad.

Noten

[1] Royal Collection, inv. 912780. Zie ook inv. 912784 verso.

[2] Christ Church Picture Gallery, inv. JBS 56 (0125).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Domenico Ghirlandaio

Florence 1449 - Florence 1494

Bekijk het volledige profiel