:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een neerkijkende man

Portret van een neerkijkende man

Omgeving van: Domenico Ghirlandaio (in circa 1485-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een neerkijkende man
Materiaal en techniek Zwart krijt en dekverf
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 194 mm
Breedte 133 mm
Makers Omgeving van: Domenico Ghirlandaio
Vroegere toeschrijving: Ridolfo Ghirlandaio
Inventarisnummer I 469 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1485-1500
Signatuur niet gesigneerd en niet gedateerd
Watermerk Gekruiste sleutels in dubbele staande cirkel met Latijns kruis (contour) erboven (70 x 43 mm, ondersteboven, r.o., op P4 van 4P, vH), vergelijkbaar met Briquet 3899 (Venice 1498). [see image] In de doublure: geen (vH, 3P).
Inscripties 'WYO.' (l.o., pen in bruine inkt), 'Pintoricchio / (Bernardo di Bragio) / 1454- 1513 / Silverpoint chalk & colours.' (op verwijderde doublure, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken William Young Ottley (L.2665), F.W. Koenigs (L.1023a) op verwijderde doublure
Herkomst William Young Ottley (1771-1836, L.2642, L.2662, L.2663, L.2664, L.2665)***, Londen; - ; dr. Ludwig Pollak (1868-? 1943, L.788b), Rome; - ; dr. Benno Geiger (1882-1965), Wenen/Venetië, zijn veiling, Londen (Sotheby) 07-10.12.1920, lot 230, ill. (Pintoricchio, BP 33 aan Sabin); - ; kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Pietro Perugino, verbeterd in Ridolfo Ghirlandaio); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 553; Parijs 1935, nr. 552; Rotterdam 1938-1939, nr. 47; Parijs 1952, nr. 9; Rotterdam 1952, nr. 93; Rotterdam 2007 (PvdEerden); Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Planiscig/Voss 1920, nr. 1, ill.; Amsterdam 1934, nr. 553 (Ridolfo Ghirlandaio, voorheen Pintoricchio); Parijs 1935, nr. 552; Berenson 1938, nr. 899A, fig. 362 (Ridolfo Ghirlandaio); Rotterdam 1938-1939 (Ridolfo Ghirlandaio), nr. 47; Hannema 1942, ill.; Geiger 1948, pp. 9, 17, nr. 1, ill.; Haverkamp Begemann 1952, nr. 93 (Ridolfo Ghirlandaio); Griswold 1989, p. 215 en p. 220, nr. 1
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Dit zeldzame voorbeeld van een portretstudie in zilverstift, zwart krijt en verschillende kleuren dekverf werd in 1929 door Franz Koenigs verworven als een werk van Pietro Perugino (ca. 1446-1523). In het daaropvolgende decennium werd de tekening door onder anderen Bernard Berenson in zijn naslagwerk over de tekeningen van Florentijnse renaissancekunstenaars op naam van Ridolfo Ghirlandaio (1483-1561) gesteld. In recenter tijden bogen zich slechts weinig specialisten over de tekening, met uitzondering van William Griswold die de toeschrijving aan Ghirlandaio terecht verwierp.[1] De tekeningen die met zekerheid aan Ridolfo zijn toe te schrijven, zijn alleen al in materiaal-technisch opzicht heel anders: deze werden alle uitgevoerd in pen en bruine inkt in een tamelijk nerveus handschrift. Bovendien zijn portrettekeningen van Ridolfo’s hand tot op heden niet bekend, en tot slot valt op dat in de door Ridolfo geschilderde portretten het clair-obscur een belangrijke rol speelt, terwijl dat in de Rotterdamse tekening niet aan de orde is.[2]

Wat tekentechniek en stijlopvatting betreft, staat de Rotterdamse portretstudie nadrukkelijk in de vijftiende-eeuwse traditie. De wijze waarop het gezicht met behulp van fijne arceringen in verschillende kleuren dekverf is opgebouwd, doet sterk denken aan geschilderde portretten zoals die tussen circa 1480 en 1495 in de werkplaats van Domenico (1449-1494) en Davide Ghirlandaio (1452-1525) ontstonden. Ter vergelijking kan onder meer het Portret van Selvaggia Sassetti gelden, waarop dergelijke arceringen goed te zien zijn.[3] Op basis van de linkshandige penseelvoering wordt dit portret tegenwoordig vaak aan Davide toegeschreven. In de Rotterdamse tekening vinden we de linkshandigheid niet terug. Daarom wordt hier de aanduiding ‘werkplaats of navolger van Domenico Ghirlandaio’ aangehouden. 

Het is onduidelijk met welk doel deze tekening is gemaakt. De ogen van de geportretteerde zijn grotendeels gesloten en men krijgt de indruk dat deze omlaag zijn gericht. Dit maakt het onwaarschijnlijk dat het gaat om een studie die bestemd was voor een zelfstandig portret op paneel. Volgens Berenson (1938) was de tekening gebaseerd op een dodenmasker, maar het is evengoed mogelijk dat het een detailstudie voor een grote compositie betreft.[4] De tekening dankt haar aantrekkingskracht vooral aan de naturalistische weergave door de kunstenaar, gecombineerd met diens vermogen om de geportretteerde een ernstige, introverte gezichtsuitdrukking te verlenen. De tekenkunstige middelen zijn op bedachtzame wijze aangewend: voor de grijze haarlokken kon de tekenaar met zwart krijt volstaan, terwijl het gelaat met veel gevoel voor tonaliteit en textuur in penseel en dekverf is uitgewerkt. Zeer geraffineerd zijn de roze kleuraccenten op de plekken waar de huid van de oude man het dunst is, in het bijzonder die van de wangen en de oogleden. Dergelijke details zijn het resultaat van aandachtige observatie en brengen de geportretteerde dichtbij de beschouwer.

Noten

[1] Griswold 1989, p. 220, n. 1: ‘Of the seven sheets given to the artist by B. Berenson in the 1938 ed. of The Drawings of the Florentine Painters, only two seem to be by Ridolfo (899,902) and only one can be connected with a known painting (895)’.

[2] Zie onder andere: Portret van een man die een juweel vasthoudt in de Gallerie degli Uffizi, Florence, inv. 1912.207; Madrid 2010, nr. 23. Ook in de portretmatige gezichten in Ridolfo’s De kruisdraging (Londen, National Gallery, inv. NG1143), te dateren circa 1505, is de invloed van Leonardo da Vinci en diens sfumato-techniek waarneembaar.

[3] New York, Metropolitan Museum of Art, inv. 32.100.71. 

[4] Een goed voorbeeld van een figuur met vrijwel gesloten ogen die omlaag kijkt, is de heilige Rochus in het zogeheten Rimini-altaarstuk, geschilderd door Domenico Ghirlandaio en assistenten tussen 1493 en 1496; Cadogan 2000, afb. 254.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Domenico Ghirlandaio

Florence 1449 - Florence 1494

Bekijk het volledige profiel