:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Hoofd van een jonge heilige

Hoofd van een jonge heilige

Lorenzo di Credi (in circa 1487-1494)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Hoofd van een jonge heilige
Materiaal en techniek Metaalstift, wit gehoogd (deels geoxideerd), op roze geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 171 mm
Breedte 142 mm
Makers Tekenaar: Lorenzo di Credi
Inventarisnummer I 467 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1487-1494
Watermerk geen (vV, 4P)
Inscripties 'Laure[nzo] di C[redi]' (montuur, r.o., pen in bruine inkt), '226' (idem, midden, potlood), 'tiré du Cabinet de Mr. Mariette à Paris' (idem, m.o., pen in bruine inkt), 'paye 20 Loui[s d'Or]' (idem, #, pen in bruine inkt), 'Aout' (idem, #, pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken P.J. Mariette (L.2097), F.W. Koenigs (L.1023a) op montuur
Herkomst Pierre-Jean Mariette (1694-1774, L.2097, L.2859, op diens blauwe montuur, tot 1940 samen met inv. I 468), Parijs; zijn veiling, Parijs (Basan) 09.01.1776, in lot 380 (F 41,19 aan Joullain); F. Joullain (1697-1778) of F.C. Joullain (1735-1790); - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 541; Moskou 1995-1996, nr. 6; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9); Rotterdam 2016-2017
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010)
De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 541; Berenson 1938, nr. 690c; Hannema 1942, pp. 6-10, ill; Berenson 1961, nr. 728c; Dalli Regoli 1966, p. 170, nr. 154, ill.; Elen 1989, p. 181, onder nr. 334; Forlani Tempesti 1991, p. 242, onder nr. 81; Moscow 1995, onder nr. 100; Moskou 1995-1996, nr. 6, ill.; Rosenberg 2010, p. 6, ill.; Rosenberg 2019, vol. 1, p. 445 nr. I 702, ill.
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Giada Damen

Deze tekening door Lorenzo di Credi maakte in de achttiende eeuw deel uit van de collectie van Pierre-Jean Mariette (1694-1774), een vermaard connaisseur die dit blad samen met een andere studie, Hoofd van een jongeman, van dezelfde kunstenaar en nu in Moskou,[1] op een van zijn karakteristieke blauwe verzamelaarsmonturen bevestigde. Zo werden beide tekeningen later door Franz Koenigs aangekocht. In 1940, toen de Duitsers Nederland binnenvielen, werd Mariette’s montuur bruut doormidden gescheurd en sindsdien zijn de twee tekeningen van elkaar gescheiden.[2]  

Mariette zelf was de eerste die beide studies aan Lorenzo di Credi toeschreef en de naam van de kunstenaar in de cartouche in pen in inkt op de blauwe montuur noteerde. Deze toeschrijving werd later overgenomen door Bernard Berenson, die stilistische overeenkomsten zag met het werk van Francesco Granacci (?1469-1543).[3]

Naar wordt aangenomen verbeeldt de tekening het hoofd van een engel in een Annunciatie,[4] al kan ook een heilige zijn afgebeeld. Gigetta Dalli Regoli opperde in 1966 een mogelijk verband met de figuur van de heilige Sebastiaan in Credi’s altaarstuk Maria en heiligen in Dresden.[5] Het verfijnde hoofd van de jonge heilige, getekend in zachte lijnen in zilverstift, komt sterk, zij het niet volledig, met dat van de heilige in het altaarstuk overeen. 

De toeschrijving van deze tekening aan Lorenzo di Credi is nooit in twijfel getrokken. Toch is het opmerkelijk dat deskundigen onlangs een aantal soortgelijke tekeningen in metaalstift die van oudsher aan de kunstenaar werden toegeschreven als het werk van Agnolo di Domenico di Donnino Mazziere (1466-1513) zijn gaan beschouwen.[6] Deze kunstenaar werkte in de tweede helft van de vijftiende eeuw in Florence en Rome en stond lange tijd onder het pseudoniem Meester van de Santo Spirito-altaarstukken bekend. De tekeningen door Lorenzo di Credi die op grond van hun stilistische verwantschap met Agnolo di Domenico di Donnino’s werkwijze werden besproken, zijn onder meer Hoofd van een jongeman getooid met een kalot in Parijs[7] en de tekening in Moskou die ooit met de Rotterdamse tekening op één montuur was bevestigd.[8] Het artistieke talent van Agnolo di Domenico di Donnino is pas onlangs herontdekt. Zijn tekeningen zijn technisch en stilistisch nauw verwant aan die van Lorenzo di Credi. Zoals Catherine Monbeig Goguel heeft opgemerkt kan een nieuwe blik op het grafische oeuvre van Lorenzo di Credi meer inzicht in diens tekenkunst en dat van andere kunstenaars uit de kringen rond hem geven. Dat zou ook een nieuw licht op de tekenaar van dit blad kunnen werpen.

Noten

[1] Rosenberg 2019, I, nr. I 702, afb. 

[2] Elen 1989, pp. 9-24, en p. 181, onder nr. 334. 

[3] Berenson 1938, nr. 690c. 

[4] Lütjens ca. 1928-1935, ‘Kopfstudie zum Engel einer Verkündigung’. 

[5] Dalli Regoli 1966, nr. 154. 

[6] Monbeig Goguel 2002a, pp. 64-69. 

[7] Musée du Louvre, inv. 1782. 

[8] Dalli Regoli 2003, p. 82, nr. 31. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Lorenzo di Credi

Florence 1456/1459 - Florence 1537

Bekijk het volledige profiel