:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Kop van een oude man in profiel naar rechts

Kop van een oude man in profiel naar rechts

Toegeschreven aan: Meester van de Pala Sforzesca (in circa 1495)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Kop van een oude man in profiel naar rechts
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 128 mm
Breedte 90 mm
Makers Toegeschreven aan: Meester van de Pala Sforzesca
Navolger van: Leonardo da Vinci
Vroegere toeschrijving: Francesco Melzi
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 464 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1495
Watermerk niet vast te stellen door de tekening (vV, 4P)
Inscripties 'Leonard' (verso, r.b., pen in inkt), '[...]rtus de Jouffier Grand / Chambellan de France / Roy de France. / Lionardo da Vinci.' (op fragment van de verwijderde doublure, r.b., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op de verwijderde doublure)
Herkomst Chevalier Wicar; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445 deest), Londen; kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584), aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, cat. Londen 1836a, nr. 60; (?) Willem II, koning der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot #261-264; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Francesco Melzi); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1997-1998; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 7); Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016; Haarlem 2018, nr. 50
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Externe tentoonstellingen Leonardo. Expressie en Emotie (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Ritgen 1865, p. 2, plate 8; Kwakkelstein 1994, ill. 105 (anonieme volger van L.); Kwakkelstein 1997, pp. 197-198, ill. 2 (naar Leonardo); Haarlem 2018, nr. 51 (toeg. Giovanni Agostino da Lodi).
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Michael Kwakkelstein

Deze tekening toont een mannenhoofd dat identiek is aan het hoofd dat is afgebeeld in een groep van acht metaalstifttekeningen die worden toegeschreven aan een anonieme Lombardische schilder die in de jaren 1490 in Milaan werkzaam was en doorgaans de Maestro della Pala Sforzesca wordt genoemd.[1] Sommige van deze tekeningen werden in de zeventiende eeuw beschouwd als portretten van Artus Gouffier de Boisy (1475‑1519), de Franse diplomaat en kamerheer van koning Frans I (1494‑1547).[2] De al wat oudere, kalende man in de tekeningen lijkt echter sprekend op de architect Donato Bramante (1444‑1514).[3]

In de metaalstifttekeningen is de geportretteerde vanuit verschillende standpunten weergegeven, maar steeds met dezelfde treurige gelaatsuitdrukking en slappe huidplooien onder de kin als in de Rotterdamse tekening. Om die reden is ook wel geopperd dat de tekeningen werden gemaakt naar een portret in klei door Leonardo da Vinci (1452‑1519).[4] Waarschijnlijk waren ze, inclusief de Rotterdamse tekening, bedoeld als oefening in het tekenen naar een sculptuur.[5] Dit zou de manier verklaren waarop anatomische details, zoals de slappe plooien in de hals, als een samenspel van licht en schaduw werden benut om volume te suggereren. Volgens een contemporaine bron waren de hoofden van de apostelen in Leonardo’s Het laatste avondmaal gebaseerd op portretten die de kunstenaar had gemaakt van verschillende leden van het Sforza-hof en Milanese mannen van 'wezenlijke statuur'.[6] Het feit dat Leonardo de fysionomie van het gezicht voor het kalende, bebaarde hoofd van de figuur van Andreas in Het laatste avondmaal gebruikte, doet sterk vermoeden dat diens gelaatstrekken die van Bramante zijn.[7]

De Rotterdamse tekening is stilistisch nauw verwant aan de tekeningen van de Maestro della Pala Sforzesca. Van diens hand zijn niet alleen afbeeldingen van hetzelfde type hoofd bekend, maar ook een tekening in Milaan waarin het lange, krullende haar van een jonge vrouw vrijwel precies zo is weergegeven als het haar van de man in deze tekening.[8]

Noten

[1] Zie Marani in: Bora/Fiorio/Marani 1998 et al., pp. 179‑198. Voor de groep van acht tekeningen, zie Kwakkelstein 2014, pp. 193‑195, afb. 103‑111.

[2] Padre Sebastiano Resta (1635‑1714) was de eerste die verklaarde dat een tekening in zijn bezit, nu in de Gallerie degli Uffizi (inv. 424 E), een portret van Gouffier voorstelde, dat volgens hem in december 1515 door Leonardo tijdens een ontmoeting tussen de Franse koning en paus Leo X in Bologna was getekend. Resta’s bewering is echter niet houdbaar omdat Gouffier in 1519 op 44-jarige leeftijd overleed en zijn portretten een heel andere man te zien geven. Zie Kwakkelstein 1997.

[3] Zie voorbeelden van eigentijdse 'portretten' van Bramante, in: Wood 2011, dl. 1, pp. 120‑123 (onder nr. 170) en dl. 2, afb. 22‑23.

[4] Kwakkelstein 2014, pp. 105‑112.

[5] Ibidem.

[6] Voor Antonio de Beatis' verslag van het bezoek van kardinaal Luigi d'Aragona aan Het laatste avondmaal, zie Pedretti in: Washington 1983, p. 145 (onder 1517).

[7] Gezien de beschadigde staat van Leonardo's Het laatste avondmaal, is deze vergelijking gebaseerd op Giovanni Pietro Rizzoli's kopie (omstreeks 1515) in de Royal Academy, Londen (uitgeleend aan het Magdalen College, Oxford). Zie Londen 2011, nr. 84 (derde apostel van links).

[8] De tekening is afgebeeld in: Milaan 1987, nr. 10 ('Buste van een jonge vrouw met een dubbele parelketting').

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Meester van de Pala Sforzesca

werkzaam Milaan circa 1480 - 1520

Bekijk het volledige profiel