:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Galerij met figuren

Galerij met figuren

Omgeving van: Bramante (in circa 1481-1510)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Galerij met figuren
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 245 mm
Breedte 171 mm
Makers Omgeving van: Bramante
Inventarisnummer I 459 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1481-1510
Watermerk geen / none (vV9P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Habich (L.862), A. Grahl (L.1199), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst August Grahl (1791-1868, L.1199), Dresden; zijn veiling, Londen (Sotheby) 27-28.04.1885, lot 218 (Bartolomeo Montagna, BP 7/10/0); Edward Habich (1818-1901, L.862), Boston/Kassel; zijn veiling, Stuttgart (Gutekunst) 27-29.04.1899, lot 12 (anoniem Italiaans, Bramante toegeschreven, DM 156 aan dr. Meder); - ; kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Bramante); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 502 (toeg. Bramante)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Grahl 1885, p. 218, (Bartolomeo Montagna); Eisenmann 1891-1894, dl. 3, pl. 2; Amsterdam 1934, nr. 502; Melli 2006, p. 72, n. 5
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

De plaatsing van dit blad in de omgeving van Donato Bramante is gebaseerd op een zeldzame prent die rond 1481 door Bernardo Prevedari (?-ca. 1493) naar ontwerp van Bramante werd uitgegeven.[1] Van deze gravure, de grootste die in de vijftiende eeuw uit één enkele koperplaat geproduceerd is, zijn slechts twee exemplaren bekend, in Londen en Milaan.[2]

De overeenkomsten tussen de tekening in Museum Boijmans Van Beuningen en de Prevedari-prent zijn globaal, maar duidelijk is dat de tekenaar bekend was met de prent. De galerij in de tekening wordt gevormd door eenzelfde type zuil als weergegeven in de prent, het opvallende middeleeuwse radvenster komt in beide voorstellingen voor, en in zowel de tekening als de gravure is de rondboog die rechts op de beschouwer afkomt, halverwege afgebroken om de voorstelling open te werken. De man met speer die in de prent vóór de zuil rechts op de voorgrond staat, komt bovendien terug in de tekening, aan het einde van de zuilengalerij.

Dat in de tekening in Rotterdam niet alleen motieven uit de prent maar ook de Bramantesque stijl zijn overgenomen, is zeldzaam. De ambitieuze tekenaar was zichtbaar bekwaam in het perspectivisch construeren van architecturale ruimtes. Het is duidelijk dat de Rotterdamse tekening een vroege datering kent die niet ver na die van Bramante’s ontwerp voor de Previdari-prent kan liggen.

Een enigszins vergelijkbare tekening bevindt zich in Dresden.[3] In deze tekening, toegeschreven aan een tekenaar uit de omgeving van Bramante, zijn eveneens elementen uit de prent overgenomen, maar hier is de uitvoering slordiger en de toepassing van het perspectief incorrect. In andere opzichten doet de tekening met afgebeelde lange zuilengalerij, gewelven en verspringende zuilen wél denken aan de tekening in Rotterdam. Zoals Melli (2006) betoogde, is het waarschijnlijk dat de tekenaar van het blad in Dresden kennis had van de tekening in Rotterdam.[4]

Noten

[1] Kleinbub 2010, pp. 412-458.

[2] British Museum, inv. V,1.69; Palazzo Sforzesco, Collectie Bertarelli, zonder inv.; Bartsch 2412.001; Aldovini 2012, pp. 59-71; L. Aldovini 2009, pp. 38-45.

[3] Staatliche Sammlungen, Kupferstich-Kabinett, inv. C 1874-21 a.

[4] Melli 2006, pp. 72-73; Dresden 2014, pp. 128-129, cat. 39.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Bramante

Monte Asdrualdo 1444 - Rome 1514

Bekijk het volledige profiel