:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studies voor ‘Julius Caesar’: twee jongeren met een armillarium

Studies voor ‘Julius Caesar’: twee jongeren met een armillarium

Peter de Witte (I) (in circa 1601-1603)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studies voor ‘Julius Caesar’: twee jongeren met een armillarium
Materiaal en techniek Zwart krijt en rood krijt (sporen), pen in bruine en zwarte inkt, wit gehoogd, gekwadreerd met rood krijt, op rood geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 189 mm
Breedte 188 mm
Makers Tekenaar: Peter de Witte (I)
Inventarisnummer I 382 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1601-1603
Signatuur geen
Watermerk geen/ none, vH, 6P
Conditie foxing, inktvraat, papier- en lijmresten
Inscripties '[..]' sporen van een jaartal (middenboven, in pen in bruine inkt), '21' of '12' (verso, midden, in potlood), de kwadratuur is doorgenummerd van 1 tot 12 (aan de rechterzijde, van boven naar beneden, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Ferrara 1933, no. 237bis (Ercole Roberti); Munchen 1978, no. 18 (Pieter de Witte, genoemd Candido).
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Ferrara 1933, p. 197, nr. 237bis (Ercole Roberti); Munchen 1978, pp. 41-42, nr. 18 (Pieter de Witte, genoemd Candido); An der Heiden 1979, pp. 106, 108; B. Volk-Knüttel in Bauer/Rupprecht (eds.) 1989, p. 122; Volk-Knüttel 2010, pp. 75, 251, nr. Z44, ill. 175 ('aus dem sogenannten Skizzenbuch'); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Twee jongens zijn in dezelfde positie van onder af getekend. Beiden zetten het linkerbeen naar voren en draaien het rechterbeen en het bovenlichaam een kwartslag naar rechts. In hun linkerhand dragen zij een staf, die steunt op hun heup en hun rechterhand wijst op een armillarium, dat als zodanig alleen te herkennen is bij de linker figuur. Zoals Volk-Knüttel in 1989 aantoonde, gaat het hier om studies voor Julius Caesar, die samen met de Romeinse keizer Augustus ten voeten uit was afgebeeld op een verloren gegane plafondschildering van Peter de Witte (afb. 1). Dit schilderij, ontstaan tussen 1601 en 1603, bevond zich in één van de negen ruimtes op de begane grond van de ‘Residenz’ van hertog Maximiliaan I (1573-1651) in München.1 De Witte verzorgde in opdracht van de hertog het decoratieprogramma voor deze ruimtes, dat er ondermeer toe diende zijn belangrijke afkomst te onderstrepen. Maximilian was er ten onrechte van overtuigd dat hij afstamde van Karel de Grote en liet een genealogie samenstellen die dit moest bewijzen. Het decoratieprogramma verbond de heersers uit de antieke oudheid, zoals Julius Caesar, Augustus en Constantijn de Grote met Beierse heersers, zoals Otto von Wittelsbach en Keizer Ludwig van Beieren. Karel de Grote vormde de verbindende schakel tussen beide groepen.2

De Witte gebruikte voor zijn studies vaak dezelfde modellen. Zo ook hier. Op enkele studiebladen, zoals die met Johannes de Doper en de Heilige Elisabeth in Parijs en die met enkele hoofden en ledematen in München, was dat zijn zoon Wilhelm, zoals een opschrift op enkele tekeningen doet vermoeden.3 Op basis van overeenkomsten in fysionomie tussen deze getekende portretjes en de beide figuren op het Rotterdamse blad is het goed mogelijk dat Wilhelm ook hier het model was. De rechterfiguur is vermoedelijk naar het leven getekend. Op basis daarvan tekende De Witte de jongen links op een iets grotere schaal.4 Hij veranderde de positie van de staf en voegde kleding toe die beide overeenkomen met de uiteindelijke voorstelling. Het is weleens veronderstelt dat deze tekening, samen met vijftien andere genummerde bladen, deel uitmaakte van een schetsboek.5 Deze tekening is echter ongenummerd en geeft geen andere aanwijzingen die dit idee ondersteunen. Bij een aantal voorstudies van Peter de Witte is aan de bovenrand een eigenhandige inscriptie monaco en een jaartal te lezen. Het blad met voorstudies voor Alexander de Grote, in het Kupferstichkabinett in Berlijn, getekend voor hetzelfde project, is bijvoorbeeld 1601 gedateerd. Ook bij de hier besproken tekening, die aan de bovenkant iets is afgesneden, zijn middenboven nog de resten van een inscriptie te zien. Mogelijk betreft het ook hier de restanten van een datum.6 Het studieblad zal in ieder geval tijdens de uitvoering van het decoratieprogramma voor Maximilaan getekend zijn en kan ergens tussen 1601 en 1603 worden gedateerd.

Noten

1 Volk-Knüttel 2010, p. 251 en p. 381, Re4.

2 Volk-Knüttel 2010, p. 73

3 Munich 1979, p. 41; Volk-Knüttel 2010, p. 251. Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 5069; München, Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 29873 Z, Volk-Knüttel 2010, nrs. Z. 39 en Z. 40, ills.

4 Volk-Knüttel 2010, p. 251.

5 Munich 1979, pp. 35, pp. 36-44, nrs. 8-22 ; Volk-Knüttel 2010, pp. 234-261, nrs. Z 34- Z 49. Volgens Volk-Knüttel zou deze tekening voorzien zijn van nummer 35. Inspectie kan dit niet bevestigen.

6 Volk-Knüttel 2010, p. 254, nr. Z 45, ill. 177, linksboven gedateerd.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Peter de Witte (I)

Brugge 1540/48, ca - München 1628/03

Bekijk het volledige profiel