:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Strijd tussen Romeinen en Daciërs (?)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Strijd tussen Romeinen en Daciërs (?)
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 241 mm
Breedte 236 mm
Makers Navolger van: Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci)
Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 546 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1550
Watermerk mogelijk, maar nauwelijks zichtbaar door tekening (mogelijk l.b., vH, 6P)
Inscripties ‘Paolo Uccello / Florentz 1389’ (op verwijderde doublure, potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A. Grahl (L.1199), F.W. Koenigs (L.1023a) op verwijderde doublure
Herkomst August Grahl (1791-1868, L.1199)**, Dresden; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Florence, c. 1450); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Groningen 1949, nr. 1
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Groningen 1949, nr. 1 (Florentijns, ca. 1450); Ferino Pagden 1989, p. 56
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze tekening werd gemaakt naar een Romeins reliëf en toont waarschijnlijk de strijd tussen Romeinen en Daciërs, een volk uit het huidige Roemenië.[1] De zogenaamde Dacische Oorlogen (101-102 en 105-106 na Chr.) vonden plaats tijdens de regeerperiode van keizer Trajanus (53-117) en werden op diens triomfzuil (107-112) in Rome vastgelegd. De afzonderlijke reliëfs op de zuil wekten al vanaf het midden van de vijftiende eeuw de belangstelling van geleerden en kunstenaars. Onder anderen Antonio Averlino Filarete (1400-1465/1469) bestudeerde de werken in detail en beschreef er een aantal in zijn Trattato d'architettura.[2] Onze tekening is een kopie naar een blad in Parijs, waarop een grotere voorstelling is afgebeeld.[3] Het is mogelijk dat ons blad ooit aan de rechterzijde werd bijgesneden. Volgens Sylvia Ferino Pagden is de oorspronkelijke compositie een inventie van Pietro Perugino (1446/1447-1523) en ongetwijfeld geïnspireerd op een Romeins reliëf.[4] In Washington bevindt zich nog een tekening met alleen de boogschutter.[5]

De voorstelling doet denken aan een reliëf met hetzelfde onderwerp uit de tweede eeuw vóór Christus, oorspronkelijk op het Forum van Trajanus en in de vierde eeuw opgenomen in de westzijde van de Boog van Constantijn (voltooid in 315) (afb.). De sculptuur is vaker gekopieerd, onder anderen door Andrea Mantegna (1430/1431-1506) en Amico Aspertini (1474/1475-1552).[6] Mantegna’s tekening in Wenen, gemaakt tijdens zijn verblijf in Rome rond 1488-1489, is een nauwgezette kopie van de linkerhelft van het reliëf, waarin hij tevens probeerde de stijl van gebeeldhouwde figuren over te nemen.[7] Aspertini richtte zich op de rechterhelft van de voorstelling en zijn tekeningen, nu in London, zijn kenmerkend voor zijn persoonlijke stijl.[8] Onze tekening verschilt in één belangrijk opzicht van bovengenoemde twee werken: alleen de scène met de twee ruiters links boven toont enige gelijkenis met het originele reliëf op de Boog van Constantijn.

Het kan zijn dat onze tekening een samengestelde compositie is, wat niet ongewoon was; in een frescocyclus in Palazzo Santoro te Bologna combineerde Jacopo Ripanda’s (werkzaam 1490-1530) bijvoorbeeld op dezelfde wijze klassieke voorbeelden met verzonnen figuren.[9] Ook zien we een soortgelijke werkwijze in tekeningen van de anonieme ‘Oxford Master’. Deze lijken gebaseerd op bestaande reliëfs, maar specifiek voorbeelden ervoor zijn bijna nooit aan te wijzen.[10]

Een aantal figuren in de Rotterdamse tekening is doorgegriffeld, waarschijnlijk om deze te kunnen overzetten op een andere drager. Daarnaast is op een zeker moment het rechterdeel van de voorstelling afgesneden en later weer hersteld. De met roodkrijt getekende putto linksonder moet op een veel later moment aan het blad zijn toegevoegd.

Noten

[1] Jan de Jong suggereerde als eerste dat de tekening naar een Romeins reliëf moet zijn gemaakt, e-mailcorrespondentie, 21 oktober 2021.

[2] Florence, Biblioteca Nazionale Centrale, Cod. Magl. II.I.140. Zie ook Heenes 2014.

[3] Ferino Pagden 1989, p. 56; Parijs, Musée du Louvre, inv. RF 535r.

[4] Ibidem, p. 56.

[5] Washington, National Gallery of Art, inv. 1974.20.1.a. Op de verso bevindt zich een kopie naar een van de twee staande figuren en een ruiter te paard, te zien links in de volledige compositie in Parijs.

[6] Bologna 1988, p. 305. Ook de Nederlandse kunstenaar Gerard ter Borch heeft het reliëf vastgelegd, zie Amsterdam, Rijksmuseum, inv. RP-T-1887-A-745.

[7] Albertina, inv. 2583r; Birke/Kertész 1995, p. 1450, nr. 2583. De tekening is later door een andere hand overgetrokken.  

[8] British Museum, inv. 1923,0420.2.

[9] Bologna 1988, p. 307.

[10] Oxford, Ashmolean Museum, Codex Ripanda, fol. 39 recto.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci)

Città della Pieve 1446/1447 - Fontignano 1523

Bekijk het volledige profiel