:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De heilige Johannes de Doper

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De heilige Johannes de Doper
Materiaal en techniek Pen in inkt, penseel in bruine inkt, wit gehoogd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 242 mm
Breedte 152 mm
Makers Werkplaats van: Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci)
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 254 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500
Inscripties 'Leonardo a Massacc[...]' (verso, r.m., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Kunsthandelaar Gustav Nebehay, Berlijn/Wenen (1928); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (atelier van Perugino); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

In 1482 voltooide Pietro Perugino voor paus Sixtus IV (1414-1484) in de Sixtijnse Kapel een fresco van de doop van Christus. De compositie werd vaak door Perugino en leden van zijn werkplaats herhaald. Deze tekening, die in slechte staat verkeert, verbeeldt de figuur van Johannes de Doper, in een houding die vrijwel identiek is aan die van de heilige in een versie in Wenen[1] uit 1498-1500. Het blad is nooit gepubliceerd. Er zijn veel tekeningen naar Perugino’s schilderijen overgeleverd, vermoedelijk van de hand van verschillende leden van de werkplaats om bepaalde motieven van de kunstenaar nader te bestuderen. Andere voorbeelden hiervan in Rotterdam zijn een viola spelende engel[2] en een kopie van de slapende apostelen in De doodsangst in de tuin.[3] De verso toont onder meer een ontwapenende studie in pen in inkt van een slapende jongeman op een driepotig krukje en een andere jongen, met gebogen hoofd en kromme schouders, van achteren gezien. Deze studies zijn vermoedelijk naar het leven getekend en tonen de mede-garzone (werkplaatsleerlingen) van de kunstenaar hard aan het werk of dodelijk vermoeid van hun inspanningen, vastgelegd op een onbewaakt moment.

Noten

[1] Kunsthistorisches Museum, Gemäldegalerie, inv. 139.

[2] Inv. DN 107/4.

[3] Inv. DN 115/5.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci)

Città della Pieve 1446/1447 - Fontignano 1523

Bekijk het volledige profiel