:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studies van dieren: een beer en haar jong, twee herten en de kop van een stier

Studies van dieren: een beer en haar jong, twee herten en de kop van een stier

Piero di Cosimo (in circa 1500-1505)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studies van dieren: een beer en haar jong, twee herten en de kop van een stier
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, op rood geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 152 mm
Breedte 184 mm
Makers Tekenaar: Piero di Cosimo
Inventarisnummer I 242 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1505
Watermerk Letter P?, 34 x 20 mm, tussen P2-3 van 7P, vH (grof papier)
Inscripties 'Pier di Cosi[mo]' (m.o. op verwijderde montuur, potlood, grotendeels overgetrokken met pen in bruine inkt), 'Piero di Cosimo' (verso, m.b. op verwijderde montuur), 'g.25.' (verso, r.b.)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken William Young Ottley (L.2662 op verwijderde montuur)
Herkomst William Young Ottley (1771-1836, L.2642, L.2662, L.2663, L.2664, L.2665)***, Londen; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Piero di Cosimo); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Dalli Regoli 1974, pp. 76 en 79 nr. 84, fig. 28 (Piero di Cosimo); Griswold 1988, I, pp. 275-276, fig. 45 (Piero di Cosimo); Geronimus 2006, pp. 137, 319 n. 9, fig. 105 (Piero di Cosimo)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Deze tekening werd, getuige het opschrift op de oude montuur, reeds in het begin van de twintigste eeuw aan Piero di Cosimo toegeschreven. Het blad werd echter pas voor het eerst in 1974 door Gigetta Dalli Regoli onder Piero di Cosimo’s naam gepubliceerd. De eigenhandigheid van de tekening werd door William Griswold (1988) en Dennis Geronimus (2006) bevestigd.

Over de oorspronkelijke functie van deze gevoelig uitgevoerde pentekening op zalmkleurig geprepareerd papier zijn de meningen verdeeld. Dalli Regoli bracht het werk in verband met het Libro d’animali dat rond 1550 aan Cosimo I de’ Medici toebehoorde en door Giorgio Vasari (1511-1574) is beschreven. Dit niet langer bekende boek of album bevatte echter voornamelijk zeer geduldig uitgevoerde pentekeningen van ‘prachtige en bizarre’ dieren (‘animali bellissimi e bizzarri, tratteggiati di penna diligentemente e con pazienza inestimabile condotti’).[1] Het schetsmatige karakter van de Rotterdamse tekening wijst er eerder op dat het blad primair als oefening was bedoeld. Griswold beschouwde de tekening als een studie ‘naar het leven’, gemaakt voor een schilderij als De bosbrand (ca. 1505).[2] De beren, herten en de stier die op het Rotterdamse blad zijn verbeeld, keren inderdaad terug op Piero di Cosimo’s schilderij, maar in andere houdingen. Dit maakt het aannemelijk dat de tekening omstreeks 1500-1505, in de aanloop naar het schilderij, ontstond.

Het is de vraag of Piero di Cosimo in de gelegenheid was om drie verschillende diersoorten min of meer gelijktijdig ‘naar het leven’ op papier vast te leggen; vermoedelijk tekende hij ze gedeeltelijk uit het hoofd. Hoe dan ook zag hij af van een nauwkeurige anatomische weergave. Hij richtte zich primair op de houding van de dieren en deed dat op een bijna speelse manier. De alertheid van de herten wist hij mooi te treffen. De penvoering van de Rotterdamse tekening is vergelijkbaar met die in de aan Piero di Cosimo toegeschreven studie van De heilige Franciscus die de stigmata ontvangt (ca. 1500?) in New York.[3]

Noten

[1] Vasari-Milanesi 1878-1885, IV, p. 138.

[2] Oxford, Ashmolean Museum, inv. WA1933.2.

[3] Morgan Library & Museum, inv. 142330, voorheen collectie János Scholz; zie Griswold in: Winter Park 2001 pp. 178-181, nr. 22.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Piero di Cosimo

Florence 1462 - Florence 1521

Bekijk het volledige profiel